Connect with us

Рали спорт

Рали „Мексико“ 2020 – етапите

Откакто рали Гуанахуато Мексико дебютира в календара на световния рали шампионат (WRC) през 2004 година, то винаги е първият макадамов старт за сезона (ако изключим 2009 година, когато състезанието не бе част от WRC). Запознайте се с етапите, които ще са арена на битката за победата в тазгодишното издание на ралито.

Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Откакто рали Гуанахуато Мексико дебютира в календара на световния рали шампионат (WRC) през 2004 година, то винаги е първият макадамов старт за сезона (ако изключим 2009 година, когато състезанието не бе част от WRC).

Характерна негова особеност е високото разположение на повечето специални етапи (между 2000 и 2500 м надморска височина), поради което състезателните автомобили, които имат турбо компресор, губят около 15-20% от своята мощност в сравнение с останалите състезания. Други особени черти на мексиканския старт са сухото и топло време, изключително прашните трасета и многото на брой супер специални етапи (четири за тази година), както и други къси градски скоростни изпитания (общо пет в маршрута за 2020-та).

ЧЕТВЪРТЪК, 12.03.2020
Shakedown Llano Grande (5.51 км) – с минимални разлики (откъм финала) трасето се използва всяка година от 2013-та насам и е много добре познато на редовните участници, като интересен факт за него е, че за първи път е включено в ралито още през 2006 година. В себе си то съдържа всичко, което състезателите могат да очакват от специалните етапи на рали Гуанахуато Мексико – спускане и изкачване, тесни и широки пътища, бавни и бързи участъци, както и две атрактивни преминавания през малки реки.

SS1/2 Street Stage GTO (1.12 км) – етапът е един от най-пищните през сезона, тъй като започва веднага след също така грандиозното откриване на ралито. Уникалното в цялата „ситуация“ е, че часовата контрола на стартовата рампа и тази на етапа е една и съща! Идеята за този етап, намиращ се в сърцето на градчето Гуанахуато (което е включено в списъка на Световното културно и природно наследство на ЮНЕСКО), се ражда преди около 10 години, като през 2011-та той направи своя дебют в маршрута на ралито.

През годините промените по него са минимални (откъм финала), а самият етап е известен най-вече с преминаването през един от популярните стари и тесни тунели на Гуанахуато (които се използват и от ежедневния градски трафик), както и с атрактивното 360-
градусово завъртане на кръгово кръстовище в града. През 2019 година, с цел още по-голяма атракция, организаторите поставиха и голяма рампа за „изкуствен“ скок точно преди летящия финал, но тъй като тя изненадващо „подхвърли“ няколко автомобила, етапът бе отменен по съображения за сигурност. Поради обективни причини, тази година няма да има рампа за „изкуствен“ скок.

Новост за 2020 година е, че за първи път в своята история етапът ще бъде каран последователно два пъти – първата кола ще стартира по СЕ1 в 20:08 ч., след което – по СЕ2 в 20:31 ч. местно време (съответно 04:08 ч. и 04:31 ч. на 13.03.2020 г. българско време).

ПЕТЪК – 13.03.2020
В петък сутринта стартира същинското състезание. Маршрутът е почти непроменен в сравнение с миналата година, като изключим връщането в ралито на късия етап Parque Bicentenario на път за обедния сервиз в Леон. Етапът Las Minas, който през 2018-та бе
използван веднъж в петък и веднъж в неделя като Power Stage на ралито, като сега отново ще бъде каран два пъти, но само в петък – съответно след първото и второто преминаване по двата етапа преди него – откриващия деня El Chocolate и следващия го Ortega.

В края на деня са предвидени две последователни карания на супер специалния етап Autódromo de León, както и едно по най-късия от всички – само 0.73-километровото скоростно изпитание Street Stage León.

SS3/7 El Chocolate (31.45 км) – под различна форма етапът присъства в маршрута на рали Гуанахуато Мексико всяка година от 2013-та насам, когато е въведен за пръв път. През годините той е един от дългите етапи на състезанието, варирайки от минимум 30 км до цели 54 км. през 2017 година! В последните три години е почти напълно еднакъв и се кара в една и съща посока, като е интересно да се отбележи, че целият сегашен етап е всъщност първата част на неговия 54-км вариант, споменат по-горе. El Chocolate е най-дългото скоростно изпитание в петъчния ден и второто по дължина в цялото рали след SS22 Otates (33.61 км),
който се кара веднъж в неделя сутринта.

В началото El Chocolate е на изкачване, където има някои по-груби и технични части. След около 10 км пътят става малко по-тесен и дори още по-разбит и бавен, но на 15 км след старта се излиза на по-широк път, въпреки че техничността на трасето се запазва. В своя край природата на пътя се променя, като до финала етапът става доста по-бърз.

Photographer Credit:
Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

SS4/8 Ortega (17.24 км) – Ortega е един от класическите етапи на рали Гуанахуато Мексико, който присъстваше още в първото WRC издание на състезанието през 2004 година. С минимални промени се караше чак до 2011-та, като през следващата 2012 година посоката му за пръв път бе обърната. В следващите сезони обаче той сякаш излезе от полезрението
на организаторите, като през 2013 година бе „заменен“ от намиращия се в непосредствена близост и тогава нововъведен El Chocolate. Интересно е да се отбележи, че първият вариант на El Chocolate от 2013 година използваше около 5 км от традиционната начална част на Ortega (2004-2011), но в обратна посока (т.е. като Ortega през 2012-та), а през следващите години почти целият Ortega бе част от един от дългите варианти на El Chocolate. Ortega бе върнат в маршрута като самостоятелен етап чак през 2018 година и оттогава е идентичен и се кара в една и съща посока, като напълно използва по-голямата част на класическото трасе (2004-2011).

Ortega контрастира с предния El Chocolate, тъй като пътищата, които го съставят, са доста широки и много бързи, което го прави и най-бързият етап в ралито. Друга интересна подробност за него е, че той е най-високият етап в състезанието и съответно – в целия
шампионат.

SS5/9 Las Minas (13.69 км) – също като El Chocolate, Las Minas е един от „по-новите“ специални етапи на рали Гуанахуато Мексико. Той бе въведен за пръв път в маршрута през 2012 година, като до 2016-та включително бе каран в абсолютно еднаква конфигурация и посока. Любопитна подробност е, че до 2015 година в близост до Las Minas имаше друг етап, носещ името Los Mexicanos, който влезе в часовия график на ралито заедно с Las Minas. Организаторите използваха двата етапа „паралелно“ без никакви промени до 2015-та, когато Los Mexicanos стана сцена на драматичната катастрофа на настоящия световен шампион Ойт Танак. Тогава, след повреда в окачването на неговия автомобил, породена от удар, колата падна и потъна мигновено в малък язовир, носещ страховитото име „Язовир на смъртта“ (в превод от „Presa de mata“). За щастие, двамата с тогавашния му навигатор Райго Мьолдер излязоха (изплуваха!) невредими от колата, като в следващите дни дори успяха да продължат и да завършат ралито по системата Rally 2 след невероятната работа от механиците на отбора. Случайно или не, Los Mexicanos повече не е използван в маршрута.

Нека се върнем на Las Minas – за пръв път конфигурацията му бе променена през 2017 година, когато в началната му част бе включена финалната на Los Mexicanos, но в обратна посока, както и път, свързващ двете трасета, който до този момент никога не бе използван, а всъщност и никога след това. За целите на Power Stage-овете обаче, какъвто Las Minas бе през 2018-та и миналата 2019 година, етапът бе сериозно съкратен откъм старта, но пък – леко удължен откъм финала, като за пръв път етапът завършваше в покрайнините на Гуанахуато. За тази година Las Minas е удължен откъм старта, като няма да се карат само около 4 км от класическата му начална част, използвана от 2012-та до 2016 година. Финалът отново е на същия вход на Гуанахуато. Стартът му през 2020-та се намира на много тесен път, който прекосява малко село, след което следва много стръмно спускане, завършващо с преминаване през река. След това пътят остава все така техничен, докато не стига точката на старта от миналата и по-миналата
година, която се намира на около 3 км след сегашното начало на етапа. По-нататък трасето става още по-широко, а на места – и изключително бързо. Последните няколко километра са на спускане и стават малко по-тесни, както и по-технични в сравнение с предните пасажи.

Заключителната част на Las Minas е на хлъзгав паваж, а последните няколко метра от него са на асфалтова улица в Гуанахуато.

SS6 Parque Bicentenario (2.71 км) – етапът е първият от късите петъчни скоростни изпитания и ще се кара само веднъж. Използван е само два пъти преди това – през 2013-та и 2014 година, когато маршрутът му бе малко по-различен от сега – стартът беше на друго място, но в близост до сегашния, като тогава той бе и със 150 метра по-дълъг откъм финала. Друга новост за тази година е добавяне на 250-метрова макадамова част в иначе изцяло асфалтовия етап, който се провежда по алеите на едноименния парк, което го прави доста тесен и много техничен на места – има няколко разклона, както и доста обратни завои. Преди ралито някои от WRC пилотите направиха тестове на картинг писти, за да могат да симулират условията, които този етап предлага.

SSS10/11 Autodromo Shell V-Power (2.33 км) – това е супер специалният етап на рали Гуанахуато Мексико, който се провежда на смесено асфалтово-макадамова писта, която има мост и тунел, за да могат двата автомобила, които се състезават едновременно, да разменят позициите си. Той ще се проведе веднага след вторите минавания по El Chocolate, Ortega и Las Minas.

Трасето е въведено в маршрута на ралито за пръв път през 2006 година и оттогава (без особени промени в конфигурацията) се използва всяка година – дори и през 2009-та, когато състезанието не бе част от календара на WRC.

Интересен факт за него е, че се карал необичайно много пъти за стандартите на световния рали шампионат:
– по три пъти в две издания на ралито (2006-та и 2015 година);
– по четири пъти в пет издания (2011-та и от 2017-та до 2019-та вкл., плюс и тази година):
– по пет пъти в седем издания (от 2007-ма до 2009 година вкл., 2010-та и от 2012-та до 2014 година вкл.), както и
– невероятните шест пъти през 2016 година!

SS12 Street Stage León (0.73 км) – заключителния етап в петък ще бъде напълно новият градски етап, разположен в централната част на град Леон – на около 2 км от сервизния парк. Той ще бъде един от бавните етапи в ралито, като се състои от само шест завоя (пет от тях са на разклони) с две 360-градусови завъртания на два от тях. Разбира се, нещото, което прави най-голямо впечатление за него, е изключително късата му дистанция от само 0.73 км (първоначално бе 0.91 км), която го прави не само най-късия етап в ралито и (найвероятно) в тазгодишния шампионат, а и най-късият в историята на WRC изобщо!

СЪБОТА – 14.03.2020
Съботните планински специални етапи са също едни от класическите на ралито – именно Guanajuatito, Alfaro и Derramadero, като след второто преминаване по тях екипажите ще карат още два пъти на супер специлания етап Autodromo Shell V-Power и веднъж по добре познатия етап Rock & Rally León, намиращ се точно до сервизния парк.

SS13/16 Guanajuatito (26.96 км) – събота започва с най-дългия етап за деня, чиито съставящи го пътища се използват в различни конфигурации и посоки още от първото издание на състезанието през 2004 година. За пръв път името Guanajuatito се появява през 2007 година, а любопитно е, че от 2012-та до 2015 година дължината му е цели 55 км, като през 2016-та станахме свидетели на най-дългия етап от по-новата история на WRC – 80- километровия Guanajuatito.

Тази година етапът е предимно тесен и техничен, но се наброяват и няколко бързи участъци, както и доста преминавания през разклони като цяло. Миналата година Есапека Лапи отпадна тук, но сега организаторите са премахнали финалната част, където финландецът излезе от пътя. Етапът се отклонява от този маршрут на разклон, намиращ се на около 600 метра преди проблематичното за Лапи място.

Photographer Credit:
Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

SS14/17 Alfaro (16.99 км) – Alfaro е едно от класическите имена на рали Гуанахуато Мексико, тъй като етап с това название (или в комбинация, например: SS14 Alfaro-El Establo от 2005 година) присъства във всички издания от 2004-та до 2011 година включително, ако изключим от списъка изданието на ралито от 2006 година, когато наименованието Alfaro отсъства.

Въпреки, че в годините от 2011-та до 2018-та Alfaro липсва като отделен етап в часовия график, доста голяма част от пътищата, които го изграждат, се използват в други етапи като León, Otates и Guanajuatito. След като през 2018 година Alfaro бе върнат в маршрута (в доста скъсена версия откъм старта в сравнение с до вариантите до 2011-та), етапът бе каран само по веднъж – като първи в неделния ден – както през 2018-та, така и през следващата 2019 година.

За 2020-та, разбира се, е преместен в събота и по него ще се преминава общо два пъти след предхождащия го Guanajuatito. Етапът ще бъде един от най-бързите на ралито, тъй като за тази година са избегнати някои от по-техничните му части и ще се състои от предимно широки и бързи пътища със само няколко по-бавни места.

Интересен момент в етапа е един обратен ляв завой, който всъщност се намира на къс участък от паваж, където през 2018 година Крис Мийк излезе от пътя, като публиката помогна, за да може колата отново да стъпи на колелата си. Тази грешка коства и второто място за северноирландеца тогава…

SS15/18 Derramadero (21.78 км) – може би това е един от любимите етапи на организаторите, състезателите и публиката, защото от 2004 година до сега той не е бил използван само през 2016-та и през миналата 2019 година! До 2011-та включително етапът е почти еднакъв (около 23 км и половина) като в себе си включва и известния скок El Brinco.

През 2013-та и 2017 година бе Power Stage на ралито, когато отново El Brinco присъстваше като част от него, а със своите 21.94 км (през 2017-та) той се превърна в най-дългия Power Stage в историята до момента.

В началото етапът е сравнително бърз, но след около 7 км става по-техничен. След само още 3-4 км отново става доста бърз, като пътят е по-широк и с по-добро качество. В края етапът се отделя от класическия маршрут и започва стръмно изкачване, последвано
от спускане, по тесен, техничен и доста песъчлив път, който води до новия (изкуствен) скок El Brinco (където за сравнениес е доста по-широко и бързо), въведен за първи път през миналата година.

След вторите минавания по Guanajuatito, Alfaro и Derramadero следват и двете карания на супер специалния SSS19/20 Autodromo Shell V-Power (2.33 км) от петък вечерта, след които е последният съботен етап SS21 Rock & Rally León (1.62 км), по-известен най-вече като Street Stage León. За пръв път бе въведен през 2009 година, когато ралито не бе част от WRC, като след това до ден днешен не се е използвал само през 2014 година.

„Развитието“ в конфигурацията на етапа може да се раздели на три основни части: 2009-2010, 2011-2013 и 2015-2020 година, като, разбира се, в повечето варианти на всяка от трите „епохи“ има някои леки промени (особено в периода 2015-2020 година).

Като цяло, етапът се намира непосредствено до сервизния парк в Полифорума на град Леон и се провежда както то пътната мрежа, така и на специално изградено за публиката трасе на една от площите на Полифорума.

НЕДЕЛЯ – 15.03.2020

Трите неделни етапа са в същия регион, където са и тези от събота, и ще бъдат карани само по един път. Всъщност голяма част от съботния маршрут ще се използва за трети път, като на места ще бъде дори и в същата посока. Въпреки, че има правило етапите да се карат наймного по два пъти в една и съща посока, организаторите на рали Гуанахуато Мексико от години изграждат маршрута си по такъв начин, че някои части от етапи са използвани по три пъти в посока (в [две] различни скоростни изпитания).

SS22 Otates (33.61 км) – откриващият деня специален етап започва с първите 6.16 км на етапа Alfaro от събота. Името Otates се появява за пръв път чак през 2012 година, но повечето от трасетата, които го съставят, се използват всяка година и са главно от етапите Alfaro и Duarte, последният от които отсъства като име тази година.

Otates ще бъде може би най-бавният и техничен етап в това издание на състезанието, както и най-дългото скоростно изпитание тази година (и за сезона до момента). За 2020-та организаторите са приготвили и чисто нова средна част, дълга около 9 км, която никога не е била карана до момента. В началото изглежда бърза, а след това – по-бавна и технична.

SS23 San Diego (12.76 км) – San Diego е ново име на специален етап в рали Гуанахуато Мексико, като по-голямата част от пътищата, от които е съставен, са от етапа Derramadero, но в обратна посока. Последно, въпросните участъци до 7.76-тия километър бяха използвани в тази посока през 2018 година (като част от етапа Duarte-Derramadero), а преди това – в чудовищния 80-километров Guanajuatito през 2016-та.

В началото етапът е бърз, а на по-късен етап става по-бавен и каменист. Последните 3.90 км не са карани от 2011 година, когато бяха част от етапът Comanjilla.

SS24 El Brinco (Power Stage) (9.64 км) – тази година El Brinco е практически повторение на Derramadero, ако изключим първия 1.50 км от етапа, който е на различен път. До финала след това El Brinco споделя същото трасе, което значи, че на предния ден пилотите ще са направили две високоскоростни тренировки за Power Stage-а, на който първите пет финиширали получават съответно от 5 до 1 допълнителна точка към актива, спечелен за генералното класиране на състезанието.

Newsletter Signup

Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Пет неща, които научихме от рали Мексико

Рали спорт

Защо да посетим рали Турция и през тази година?

Lifestyle

Пет неща, които научихме от рали Швеция

Рали спорт

Рали Швеция 2020 – етапите

Рали спорт

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup