Connect with us

Рали спорт

Пред рали „Монте Карло“ 2020 – етапите

Aurelien Vialatte / Red Bull Content Pool

По традиция паузата в Световния рали шампионат завършва в края на януари, когато стартира легендарното рали „Монте Карло“. Феновете вече са зажаднели за емоции, а видеа от безбройните тестове на заводските отбори обикалят социалните мрежи, засилвайки още повече очакването.

Тази зима се оказа доста „гореща“откъм събития в шампионата – трасферните саги със Танак и Ожие, напускането на Ситроен, неизвестността около Лапи, Латвала и другите топ състезатели. Тези събития направиха рали „Монте Карло“ още по-трудно предвидимо, а организаторите са се постарали да предоставят предизвикателни трасета.

За седма поредна година рали „Монте Карло“ ще бъде с център град Гап, разположен в югоизточна Франция, като сервизната зона, шейкдаунът и повечето от специалните етапи на състезанието се намират източно от града.

По традиция състезанието ще бъде открито пред световно известното казино на кралство Монако в четвъртък, 23 януари 2020 година от 17:00 часа местно време, като оттам екипажите ще се отправят по дългия над 160 км преход до първия от двата нощни
специални етапа, който ще бъде предаван и пряко по телевизията.

В петък и събота ралито ще използва някои от класическите етапи, намиращи се в непосредствена близост до центъра Гап, като в края на съботния ден екипажите ще се отправят на 245-километрово „пътешествие“ обратно до Монако, тъй като в неделя ги
очакват две от митичните трасета на рали Монте Карло, едното от които е именно Кол дю Тюринѝ.

Въпреки, че като цяло състезанието запазва облика си от последните няколко години, за тази са премахнати всички етапи, разположени западно от центъра Гап.

СРЯДА
22.01.2020
Shakedown Gap–Gap (3.35 км) – трасето се намира в близост до сервизния парк в Гап и е изключително добре познато на редовните участници, тъй като се използва всяка година от 2016-та насам. Погледнато исторически снежната настилка там е по-малко от тази по специалните етапи, а основна характеристика на трасето е, че няма нито един обратен завой, каквито има в изобилие по останалите трасета.

ЧЕТВЪРТЪК
23.01.2020
SS1 Malijai–Puimichel (17.47 км) – напълно непознато трасе за сегашното поколение пилоти, което обаче е използвано в миналото – последно през 1994 година. Характеризира се с тесен и неравен път и е най-ниско разположеният етап в цялото рали с най-висока точка от едва 800 метра над морското равнище. Той се намира доста по на юг в сравнение с останалите близки до Гап етапи и ще бъде каран само веднъж, като и ще бъде предаван пряко по телевизията.

SS2 Bayons–Breziers (25.49 км) – този специален етап е класика на рали Монте Карло, но допреди няколко години не бе каран в продължение на десетилетия. През 2014-та бяха използвани само няколко километра от него, като такъв, какъвто го познаваме и днес, бе вкаран за пръв път в маршрута на състезанието през 2017 година. Преди две години бе използван в същия вариант, миналата не бе каран, а за тази организаторите отново го връщат в същата конфигурация и посока като през 2017-та и 2018-та. Единствената разлика е, че тогава етапът бе каран два пъти – един път вечерта в четвъртък на отиване към Гап (като СЕ2) и един път през деня в събота на връщане към Монако (като СЕ13), но тази година той ще бъде използван само веднъж – именно в четвъртък вечерта. Като цяло в него има доста бързи части, но е известен най-вече заради няколкото последователни тесни обратни завоя, по-известни като Les Tourniquets, които се намират на около 2 км след старта. Този специален етап е и най-дългият в тазгодишното издание на рали Монте Карло, чиито организатори явно залагат на сравнително късите за стандартите световния рали шампионат 15-20-километрови етапи.

ПЕТЪК
24.01.2020
Първият и третият от петъчните етапи за тази година бяха карани за пръв път през миналата, докато вторият е напълно нов. Тези промени означават, че около половината от маршрута в петък ще бъде нов за екипажите.

SS3/6 Curbans–Venterol (20.02 км) – етапът е един от двата, въведени за пръв път в ралито през 2019 година (тогава с име Curbans–Piégut), като сега се карат само първите около 9.80 км. от тогавашния вариант, след което маршрутът до финала е напълно различен спрямо 2019-та. В началото на етапа се наброяват няколко обратни завоя, с „помощта“ на които за около 6 км пътят се изкачва с около 450 метра надморска височина спрямо старта. Финалната част на етапа е предимно бърза, като там има както изкачване, така и спускане.

SS4/7 St-Clément-sur-Durance–Freissinières (20.68 км) – както стана ясно по-горе, трасето е изцяло ново, като се характеризира с това, че в повечето време е тясно и със стар асфалт. Има няколко бързи, но също така и доста бавни и технични части, където има и обратни завои.

SS5/8 Avancon–Notre-Dame-du-Laus (20.59 км) – този специален етап е абсолютно същият спрямо варианта му от миналата година. Тогава обаче той се караше само веднъж в четвъртък и беше вторият от двата нощни етапа, а сега ще бъде използван двата пъти и само в светлата част на деня. Предимно бърз е, като повече бавни части има в последните 8 км. Пътищата, които го съставят, са най-различни – от средно широки в началото, през по-тесни в средата, до доста широк път във финалните близо 2 км.

СЪБОТА
25.01.2020
Двете съботни трасета отново са разположени източно от центъра Гап и са познати на участниците от предни издания на състезанието. В края на деня екипажите ще посетят последния сервизен парк за цялото рали, след който ще се отправят към най-дългия преход в световния рали шампионат – 245 км до Монако.

SS9/11 Saint-Léger-les-Mélèzesla–Bâtie-Neuve (16.87 км) – етапът е включен за пръв път маршрута на ралито през 2016 година и оттогава досега винаги е бил каран в една и съща посока. През следващата 2017-та е увеличен откъм старта и съкратен откъм финала, но с тази промяна дължината му е скъсена – от 17.13 км на 16.83 км. През 2018 година, когато е направена и последната до момента промяна по него, в етапа има много малки разлики – отново само в началната и в заключителната му част, като промяната в дължината му е само 0.04 км спрямо предходната 2017 година и за 2018-та тя става 16.87 км, каквото се запазва както за 2019 година, така и за настоящата. Saint-Léger-les-Mélèzesla–Bâtie-Neuve е известен с отпадането на Юхо Ханинен през 2017
година, който се удари челно в дърво, както и с ужасяващата катастрофа на Елфин Еванс от миналия сезон, след която екипажът като по чудо се отърва без никакви наранявания. Трасето се характеризира както с тесни, така и с по-широки пътища, като има и няколко обратни завоя на спускане и доста по-бързи участъци.

SS10/12 La Bréole–Selonnet (20.73 км) – в този вариант етапът бе включен за пръв път в маршрута на ралито през миналата година с разликата, че тогава той бе откриващият състезанието и се караше в четвъртък вечерта. Тогава на един и същи завой отпаднаха
Теему Сунинен и Кале Рованпера. Интересно е да се отбележи, че около 5 км от сегашната му средна част са били карани единствено през 2014 година, когато обаче въпросната част е била в самото начало на тогавашната му конфигурация.
Пътят след старта е доста тесен, неравен и техничен, като има както по-бързи, така и побавни завои. До финала широчината на пътя се променя няколко пъти, а бързите части преобладават.

НЕДЕЛЯ
26.01.2020
Разбира се, неделният ден е „резервиран“ за абсолютните класики на рали Монте Карло – Кол дю Тюринѝ и Кол дю Бро. След бърза смяна на гуми сутринта в кралството, екипажите ще се отправят на север към Алпите за две преминавания по двойката етапи, разделени само от зона за презареждане.

SS13/15 La Bollène-Vésubie–Peïra Cava (Col de Turini) (18.41 км) – този специален етап няма нужда от представяне… Кара се в идентичен вариант от Ла Болен-Везюби до Пейра-Кава от 2016 година насам, но тази не е точно класическата му конфигурация, в която (до 2015-та) от върха се завиваше в посока Мулине и Соспел. В първите около 12 км (от старта до върха) етапът е изключително техничен и с множество обратни завои по сравнително тесен път, като в последните 6.40 км започва спускането към
финала, където пътят става по-широк, а в последните около 3 км – и изключително бърз.

SS14/16 La Cabanette–Col de Braus (13.36 км) – първата част на етапа е на спускане, където се наброяват цели 15 обратни завоя! Пътят е предимно широк, но на места доста се стеснява, като след това става малко по-бърз и разбит. Тази година финалът на етапа е изместен с 0.22 км по-нагоре, защото през 2018-та и 2019-та той бе разположен точно преди обратен ляв завой, което бе предпоставка за инциденти. За трета поредна година етапът ще е и т.н. Power Stage на ралито, който носи допълнителни
точки за завършилите го от първо до пето място в генералното класиране, и ще бъде предаван пряко по телевизията.

Състезателните километри на рали Монте Карло 2020 са 304.28 км, а преходите – 1201.36 км, което прави общо 1505.64 км. Специалните етапи са само 20.21% от целия маршрут (за четвъртък са едва 12.75%!), което е доста по-малко от неписаното правило дължината на етапите да е около 30-35% от цялостната дистанция.

Но, както се казва в автомобилните среди: „Това е „Монте Карло“…“

Newsletter Signup

Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Защо да посетим рали Турция и през тази година?

Lifestyle

Пет неща, които научихме от рали Швеция

Рали спорт

Рали Швеция 2020 – етапите

Рали спорт

Защо рали „Швеция“ не може да се превърне във второ макадамово Grand Prix

Рали спорт

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup