Connect with us

Рали спорт

Защо рали „Швеция“ не може да се превърне във второ макадамово Grand Prix

Можем само да се надяваме, че природата ще се смили над едно от най-популярните състезания от календара на WRC и в оставащите дни до старта температурите ще паднат драстично, а това ще е придружено и с обилни снеговалежи. Така провеждането на състезанието ще бъде гарантирано, а организаторите ще могат да си отдъхнат.

Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

„Мръсна жега цял ден“ – култова фраза, която сме свикнали да използваме в средата на юли или август, но не и в началото на февруари. Началото на 2020-та година ни предлага рекордно високи температури и дори за най-големите врагове на студът е ясно, че положението никак не е добро. Страдат фермерите, страда бизнесът в зимните курорти – за съжаление страда и рали спортът.

Януари и февруари са месеците, очаквани с особен трепет от състезатели и фенове – време е за популярните състезания на сняг, които носят със себе си специална атмосфера. Всеки, който е виждал „на живо“ летящи с близо 200 километра в час коли в „тунели“ от сняг, надали би се лишил доброволно от подобна емоция.

Горещото време във всички части на Европа носи със себе си много проблеми на хората правещи рали състезания на сняг. За поредна година пред тях са изправени и организаторите на рали „Швеция“ – втори кръг от Световния рали шампионат. Шведското състезание е единственото, което е заложено в календара като „снежно“ и това никак не е случайно. От седмици температурите в районите, където се провежда ралито са положителни, а сняг просто липсва. Пътищата не могат да замръзнат, което е изключителен проблем.

И аз като много фенове си казах – добре де, какво толкова! Пътищата са много подобни на тези от рали „Финландия“ – една от емблемите на WRC и е възможно да видим второ подобно състезание, но този път в Швеция. След като си направих кратко проучване ми стана ясно, че тове е просто невъзможно.

Основната причина се крие в разликата между пътищата във Финландия и Швеция. Трасетата в страната на хилядите езера са с много по-здрава основа. В това успях да се убедя лично през август, когато имах уникалната възможност да посетя Финландия за легендарният кръг от WRC. Пътят е толкова здрав и здраво сбит, че имаш чувството че се движиш по асфалт, а не по черен път.

За разлика от своята източна съседка, Швеция не разполага с толкова добре уплатнени пътища. Основата е много по-мека и ако настилката не замръзне добре, тогава пътя може да бъде лесно унищожен и да се образуват брутални коловози – и това дори от обикновени автомобили, а не от „зверове“ с 400 конски сили и задвижване 4х4.

В скандинавските държави организаторите на рали състезания имат пряка отговорност за състоянието на пътищата, които оставят след надпреварите. Любопитна е историята на рали „Ханки“ от 1990 година, което се е провело в подобни неблагоприятни условия. Автомобилите, доста по-маломощни от сегашните зверове, нанасят брутални щети на пътищата заради своите тънки и оборудвани с шипове гуми. Принуден да заплати щетите, организаторът на състезанието фалира.

Друга важна причина, поради която рали „Швеция“ не може да се превърне във втора макадамова Grand Prix, е невъзможността на гумите, предвидени за макадам, да работят добре в подобни условия. Равната и гладка настилка в шведските гори не може да „загрее“ достатъчно гумите, като това превръща карането в тези условия с 200 км/ч в изключителен риск за екипажи и зрители.

В заключение – можем да се надяваме, че природата ще се смили над едно от най-популярните състезания от календара на WRC и в оставащите дни до старта температурите ще паднат драстично, а това ще е придружено и с обилни снеговалежи. Така провеждането на състезанието ще бъде гарантирано, а организаторите ще могат да си отдъхнат.

Те вече са готови с резервни варианти и вероятно в следващите дни ще стане ясна събдата на ралито – дали то въобще ще се проведе или състезателите ще използват само отсечките, в които има необходимите условия за провеждане на истинско зимно рали.

Newsletter Signup

Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Пет неща, които научихме от рали Мексико

Рали спорт

Рали „Мексико“ 2020 – етапите

Рали спорт

Защо да посетим рали Турция и през тази година?

Lifestyle

Пет неща, които научихме от рали Швеция

Рали спорт

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup