Connect with us

Рали спорт

Рали Швеция 2020 – етапите

Рали Швеция е единственото състезание от календара на световния рали шампионат (WRC), което се провежда на изцяло снежна и заледена настилка! Заради липсата на достатъчно сняг и лед, организаторите се принудиха да скъсят значително маршрута на сътезанието. Запознайте се с отсечките, които остават в графика на втория кръг от WRC.

Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Рали Швеция е единственото състезание от календара на световния рали шампионат (WRC), което се провежда на изцяло снежна и заледена настилка! Последиците от глобалното затопляне и промяната на климата обаче все по-често оказват влияние на шведската надпревара, като (най-вече) в последните години организаторите на състезанието имат сериозни главоболия с настилката на специалните етапи.

И в най-лошия вариант – дори и при пълно отсъствие на сняг – за що-годе нормално протичане на ралито би било достатъчно основата на пътищата да бъде добре заледена. За целта те могат да се намокрят нарочно, след което да бъдат оставени да замръзнат…всичко това – ако, разбира се, е достатъчно студено. В противен случай меките макадамови пътища много бързо ще бъдат унищожени от специалните зимни гуми с шипове, с които са оборудвани състезателните автомобили.

Последната година, в която в регионите, където се провежда рали Швеция (Вармланд в Швеция и Иннландет в съседна Норвегия), имаше сериозна липса на сняг, бе 2016-та. Тогава по време на състезанието организаторите трябваше да отменят цели 10 от всички 21 специални етапа, което скъси сериозно състезателната дистанция на ралито. През тази година положението е дори по-зле – заради топлото време и липсата на каквито и да е сняг и лед по част от етапите, се наложи само десетина дни преди старта на състезанието да бъдат взети спешни мерки, в следствие на които трябваше да бъдат отменени всички етапи, които бяха предвидени за съботния състезателен ден, а и не само! Един от тях, за съжаление, е и известният Vargåsen, където се намира най-популярното място на рали Швеция – така нареченият Colin’s Crest – атрактивен скок, носещ името на легендарния шотландец Колин Макрей.

Така, от първоначално предвидените 300.84 състезателни километра, останаха само 171.64 км, което според правилата на ФИА означаваше, че състезателите няма да получат пълния актив от точки. За щастие обаче в същите правила е предвидена и точка, според която при форсмажорни обстоятелства (каквито, разбира се, са и метеорологичните условия) гореописаното правило може да отпадне. Така и стана – организаторите, промотърът на WRC и представители на ФИА се договориха да бъдат дадени пълен набор от точки, ако въпросният скъсен маршрут се запази, т.е. – ако по време на ралито не се наложи да бъдат отменяни и други етапи.

Скъсената версия на маршрута запазва предстартовия шейкдаун и първото минаване по откриващия супер специален етап в град Карлщад, които ще се проведат в четвъртък, 13 февруари. Заради относителното наличие на сняг и лед (поне така беше десетина дни преди ралито) ще се карат и трите петъчни етапа (два в Норвегия и един в Швеция), късият вариант на етапа Torsb (единственото спасено трасе от съботния ден), намиращ се в непосредствена близост до сервизния парк, който пък е разположен на летището на едноименното градче, и неделният Likenäs, който ще бъде новият Power Stage на мястото на отменената по-дълга версия на Torsby (оригинално планирана за петък следобед /първо минаване/ и неделя по обед /второ минаване като Power Stage/).

ЧЕТВЪРТЪК – 13.02.2020

Shakedown Skalla (7.21 км) – трасето за предстартовия шейкдаун се намира в непосредствена близост до сервизния парк в градчето Торсби и вече е много добре познато на редовните участници, тъй като тази година ще се използва за четвърти пореден път от 2017-та насам. Все пак, за този сезон организаторите са предвидили лека промяна в него (първата, правена до момента откакто е въведен!) – удължен е с 0.34 км откъм старта, което със сигурност ще го утвърди като най-дългия шейкдаун в шампионата.

В себе си трасето включва всичко, което ралито може да предложи на състезателите – бавна и технична първа част, много бърз среден участък, както и микс от двете в края, което го прави перфектна възможност за изпробване на различни настройки на автомобилите преди началото същинското състезание.

SSS1 Karlstad (1.90 км) – откриващият ралито супер специален етап е традиционното трасе, с което надпреварата стартира всяка година. По него едновременно се състезават два автомобила, а в конфигурацията му са включени мост и тунел, където колите разменят позициите си, като впоследствие всеки екипаж трябва да завърши там, откъдето е стартирал. Интересна подробност за етапа е, че той е най-южно разположеният от всички – на около 100 км (!) от най-близките трасета, намиращи се в близост до Торсби. През изминалата година липсата на сняг доведе до изравянето на големи коловози, като през тази се очаква същото „явление“ (освен, ако температурите не паднат и настилката не бъде заледена или пък не завали сняг). Поради тази причина второто минаване по етапа, което бе планувано за събота, вече е отменено. Интересен факт е, че през също така проблемната (откъм топли метеорологични условия) 2016 година бе отменено първото минаване на етапа в четвъртък вечерта, но пък бе запазено съботното.

ПЕТЪК и СЪБОТА – 14-15.02.2020
Трите трасета, за които първоначално бяха предвидени по две минавания в петък (Hof– Finnskog, Finnskogen и Nyckelvattnet), сега ще бъдат карани веднъж в петък и още веднъж в събота на мястото на вече отменените съботни специални етапи (Torntorp, Hagfors и Vargåsen). Интересно е да се отбележи, че две от запазените в маршрута трасета са разположени в съседна Норвегия, като две трети от състезателната дистанция е нова за тази година. И в двата дни след тях състезателите ще преминат и по късия вариант на етапа Torsby, който се нарича Torsby Sprint и който първоначално бе плануван само за събота вечерта.

SS2/5 Hof–Finnskog (21.26 км) – подобно на шейкдауна, този етап бе въведен за пръв път в маршрута на рали Швеция през 2017 година и оттогава не е правена нито една промяна по него. Той е първото от двете норвежки трасета, като също така е и най-дългият етап на състезанието, както и един от най-бързите (ако не най-бързият). През 2019-та проблеми на него имаха завърналият се (за един старт през сезона) ветеран Маркус Гьонхолм, Елфин Евънс и Тиери Ньовил, но атрактивното преобръщане на Есапека Лапи (от което той все пак успя да се измъкне!) ще остане в съзнанието на феновете още дълго време.

SS3/6 Finnskogen (20.68 км) – Finnskogen бе леко позабравен от организаторите на рали Швеция, тъй като за последно той бе използван през 2015 година. Той обаче бе един от редовно включените етапи в маршрута на състезанието, след като част от рали Швеция премина на норвежка територия през 2012 година. Тогава етапът бе с дължина от 20.97 км, като в средната си част имаше разлики спрямо тазгодишния му вариант. След това – през 2013 и 2014 година – бе съкратен на 16.82 км, но интересен факт е, че въпреки абсолютно еднаквата му дължина през тези две години етапът не бе 100% идентичен – след направените промени (удължен финал и промяна на част от началния сектор – и двете през 2014-та) стана така, че километрите не се промениха изобщо. Единствено през 2015 година етапът бе каран в обратна посока спрямо всички предходни години, както и спрямо сега, но
пък тогава бе удължен до 20.76 км, което го прави почти същият като през тази година, ако различната посока бъде изключена от сметката.

Finnskogen стартира на широк и бърз път, като след около 2.50 км завива на по-тясно трасе, което обаче е дори по-бързо от предходното. Към своя 10-ти км етапът става по-техничен, като се преминава през няколко разклона, между които има бързи части. Последният около километър и половина е също доста бърз. Забележителен е фактът, че Finnskogen е използван и в рали Норвегия, когато то бе част от календара на WRC – през 2007 и 2009 година! Същото се отнася и за етапа Киркенер, който последно бе предвиден в маршрута на рали Швеция през 2016 година, но впоследствие (заради топлото време) тогава бяха отменени и двете минавания по него!

SS4/7 Nyckelvattnet (18.94 км) – това е единственият изцяло нов етап в тазгодишното издание на рали Швеция, което значи, че екипажите ще трябва да направят чисто нови записки за него. Погледнат на картата, етапът може да бъде разделен на три части –
сравнително технични първа и финална, както и по-скоро бърза средна част, като някои от пътищата, които го съставят, са доста тесни.

SS8/16 Torsby Sprint (2.80 км) – вариации на етапа се използват от 2014 година насам, а покъсата му „спринтова“ версия бе въведена за пръв път през 2018 година. Тогава тя бе с дължина от 3.43 км, като през следващата 2019-та бе съкратена на 2.80 км, както ще бъде и през тази година. По-дългата му версия (с име Torsby), която бе 8.93 км и щеше да се кара в петък и неделя (втория път като Power Stage на ралито), вече е отменена.

Етапът е съобразен с публиката, като в последните му няколкостотин метра са изградени удобни зони за нея. Той е и най-близко разположеният до сервизния парк – финалът е буквално на 200-300 метра от него. Интересно е да се отбележи, че езерото Vassjön, което се намира точно до старта на етапа, в миналото също е било…специален етап – например, през 1984 година по напълно
заледената му повърхност се е провел едноименният СЕ5/16 Vassjön с дължина от точно 6.00 км – изцяло ледено трасе, специално изградено за състезанието. За съжаление, в наши дни организаторите не могат да си позволят лукса да имат такъв уникален специален етап…

НЕДЕЛЯ – 16.02.2020

SS17/18 Likenäs (21.19 км) – Likenäs е класическо трасе на рали Швеция, но допреди 2017 година, когато бе върнат в маршрута, последно бе използван през вече сравнително далечната 2011-та. Също като Hof–Finnskog (който, както стана ясно по-горе, също бе
включен в графика на ралито през 2017 година), Likenäs не е променян изобщо от тогава до сега. Друга обща черта между двата етапа е, че са двата най-северни на ралито, като Likenäs „изпреварва“ Hof-Finnskog „с една идея“, тъй като финалът му е разположен съвсем малко по на север в сравнение с най-северния „издатък“ на норвежкия етап.

Голямата разлика на сегашния формат на Likenäs, каран от 2017 година, спрямо последно използвания през 2011-та, е посоката на движение. Също така началната и финалната част са доста различни, въпреки почти еднаквата дължина на двата варианта – 20.78 км тогава и 21.19 км сега.

В Likenäs има всичко – той започва на сравнително бавно трасе, което е част от писта за рали крос, като след преминаване през тесен мост влиза в гората, където е доста техничен. Към края етапът става бърз, въпреки че се наброяват няколко бавни разклона, които могат да изненадат състезателите. Likenäs е само с 0.07 км по-къс от най-дългия етап на ралито –
разбира се, Hof–Finnskog.

Също като рали Монте Карло и маршрутът на рали Швеция не може да се похвали с голяма компактност. В своя оригинален вариант той съдържаше едва 22.65% специални етапи спрямо общата дистанция (300.84 км етапи от 1328.14 км цялостен пробег). В скъсения вариант процентът падна дори на 21.06% – сега етапите са 171.64 км, а в комбинация с преходите разстоянието стана 815.09 км.

Newsletter Signup

Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Пет неща, които научихме от рали Мексико

Рали спорт

Рали „Мексико“ 2020 – етапите

Рали спорт

Защо да посетим рали Турция и през тази година?

Lifestyle

Пет неща, които научихме от рали Швеция

Рали спорт

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup