Connect with us

Рали спорт

Да спечелиш WRC с … наука

В силно конкуретната среда на Световният рали шампионат всеки детайл може да има огромно значение в това на къде ще се наклонят везните. От Танак и Мартин Йорвеоя заложиха на науката и не сбъркаха, защото прогнозите на Ханнес Тьонисон със сигурност им помогнаха в битката за първата им световна титла.

Photo credit: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Сезон 2019 донесе край на френската доминация в Световният рали шампионат. След петнадесет сезона, в които името на шампионът бе единствено Себастиен, естонците От Танак и Мартин Йорвеоя успяха да се запишат в историята на първенството като първите детронирали могъщата френска династия. Анализите за причините довели до края на френското господство в най-трудният автомобилен шампионат на планетата винаги са се свързвали с качествата на пилотите или възможностите на автомобилите, които те управляват. Несъмнено това са и основните козове, които решават съдбата на шампионатите, но естонският екипаж на Toyota Gazoo Racing имаше още един скрит „дълбоко в ръкавите“ – собствен метеоролог, който може да предрече в невероятни детайли с какво ще се сблъскат пилот и навигатор във всеки един участък от специалните етапи.

Запознайте се с Ханнес Тьонисон – старши изследовател в Институтът по екология към университета в Талин, преследвач на бури и заклет рали фен. Тьонисон е добре познат на много от почитателите на ралитата влизащи във форумите на motorsportforums.com, където не веднъж е правил детайлни прогнози за кръговете от WRC. От екипът на Танак забелязват уменията на Тьонисон и го канят да се присъеди към отбора, за да помага в нелеката битка за първа естонска титла в Световния рали шампионат.

За всеки един екипаж участващ на най-високо ниво от огромно значение е да знае какво ще бъде временото по време на ралито до най-малкият детайл. Затова и отборите работят с утвърдени компании предлагащи метеорологични модели, но уменията на Тьонисон са уникални, защото той може да даде информация на Танак и Йорвеоя за почти всеки участък от скоростния етап и как евентуален дъжд или сняг може да се отрази на настилката – колко бързо ще изсъхне асфалта, къде може да има локви и колко дълбоки ще бъдат те, дали макадама ще е по-мек или твърд в следствие на времето и особеностите на региона.

Обикновено Ханнес посещава локацията, на която ще се проведе поредния кръг от WRC много преди старта на надпреварата, за да премине през всички скоростни етапи и за да се запознае с особеностите на пътят и средата, съставяйки подробен модел, който по-късно да послужи успешно на състезателите.

Благодарение на моделите на Тьонисон изчерпателна информация получават и инжинерите – какви ще бъдат температурите и влажността на въздуха – важни данни за настройването на работата на двигателя, за да се избегнат прегрявания или неравномерна работа на агрегата. По-паметливите си спомнят, че Toyota Yaris WRC изпитваше сериозни трудности в ралитата с висока надморска височина и високи температури преди превличането на Танак и Йорвеоя.

Ханнес споделя, че неговите прогнози спомагат не само за по-добрите настройки на автомобилите, но и за увереността на състезателите, защото те получават нужната информация за условията и вероятността да бъдат изненадани от нещо се свежда до нула – гаранция за високото темпо по време на състезанието.

Във времето, когато не помага на рали състезатели да стават световни шампиони, Ханнес Тьонисон изследва промяната на климата на Естония в хилядолетията назад. Той споделя, че проучването на ефекта от времето върху специалните етапи на ралитата е сериозно свързано с неговата основна работа и с това да „преследва“ бурите, които могат да застрашат територията на Естония.

В силно конкуретната среда на Световният рали шампионат всеки детайл може да има огромно значение в това на къде ще се наклонят везните. От Танак и Мартин Йорвеоя заложиха на науката и не сбъркаха, защото прогнозите на Ханнес Тьонисон със сигурност им помогнаха в битката за първата им световна титла.

Newsletter Signup

Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Пет неща, които научихме от рали Естония

Рали спорт

Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Какво да очакваме от дебюта на Естония в WRC

Рали спорт

Пет неща, които научихме от рали Мексико

Рали спорт

Пет неща, които научихме от рали Швеция

Рали спорт

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup