Connect with us

Рали спорт

Пет неща, които научихме от рали Естония

Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

След близо шестмесечна пауза, Световният рали шампионат се завърна. Естония прие за първи път кръг от WRC, който е общо 600-тния в историята на първенството. Неизвестните около надпреварата в балтийската страна бяха много, но състезанието отговори на доста въпроси за бъдещето на спорта. Ето какво научихме от първото домакинство на Естония на кръг от най-атрактивният автомобилен шампионат на планетата:

1. Естония трябва да получи домакинство и в следващите години

Урмо Аава и неговият екип направиха малко чудо, успявайки да организират състезание отговарящо на всички тежки изисквания на FIA в рамките на само два месеца. И не само изпълниха брилятно всички дерективи на международната централа и промоутърът по отношение на сигурността в условията на пандемия от Covid-19, но предложиха на фенове и пилоти състезание, което може да бъде сочено като образец за кръг от WRC.

Само преди няколко месеца, рали „Естония“ бе отменено, заради проблемите, които естонската федерация създаде на Урмо Аава и екипът му, увеличавайки многократно таксата им за организиране на надпреварата. С разразяването на глобалната пандемия от Covid-19 обаче, промоутърът на WRC и FIA се изправиха пред ефектът на доминото – един по един организаторите на кръговете включени в тазгодишният календар декларираха невъзможност да изпълнят ангажиментите си. Така погледът на отговорните фактори в световния рали спорт се обърна към Естония за потенциална възможност за възобновяване на първенството.

 

Естонските организатори приеха предизвикателството и направиха състезание, което показа на всички по цял свят как трябва да се организира атрактивно рали – уникална церемония по откриването, страхотни отсечки, перфектен ред и положителни емоции.

Естонската държава от години инвестира в състезанието и това се отплати – цял свят видя, благодарение на многобройните живи предавания, колко прекрасно място за живот е Естония.

С категоричност можем да заключим, че балтийската държава заслужава и в бъдеще кръгове от Световният рали шампионат, а WRC се нуждае от подобни състезания!

 

2. Hyundai Motorsport направи огромна крачка напред

Отдадената работа на техническият отдел на Hyundai Motorsport през последните месеци се отплати. Огромната пропаст между i20 WRC и Toyota Yaris WRC в бързите състезания бе преодоляна и това се доказва категорично от постигнатият резултат в рали „Естония“. И ако победата на Танак и Йорвеоя бе очаквана, заради уменията на естонския екипаж и познанията му за специфичните скоростните отсечки у дома, то брилятното второ място на Крейг Брийн и Пол Нейгъл показа, че колата вече е много по-удобна за екипажите, когато става дума за ултра бързи състезания. Брийн обясни в едно от интервютата, веднага след поредния скоростен етап, че отдавна чака толкова добър автомобил като Hyundai.

Photographer Credit:
Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

В предстоящото рали „Турция“, което ще стартира само след две седмици, Hyundai ще трябва да предостави на Танак и останалите екипажи на корейците, коренно различен автомобил, който трябва да бъде бърз и издръжлив по тежките средиземноморски етапи край Мармарис.

 

3. Крейг Брийн заслужава постоянно място в Hyundai

Крейг Брийн и Пол Нейгъл направиха най-силното състезание в кариерата си и завършиха на второ място в рали „Естония“. Брийн показа впечатляващо темпо, без нито една грешка, и бе под 10 секунди в рамките на две трети от надпреварата по улта бързите етапи край Тарту спрямо световните шампиони Танак и Йорвеоя. Ирландецът не се поддане на напрежението от факта, че бе преследван от шесткратният световен шампион Себастиен Ожие и осигури двойният успех на Hyundai Motorsport, който ги доближи само на 5 точки от лидерите в първенството при конструкторите Toyota Gazoo Racing.

Photographer Credit:
Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Време е г-н Адамо да погледне сериозно към Брийн и Нейгъл, защото те могат да му донесат необходимата стабилност в преследването на титлата при конструкторите, а защо не и при пилотите.

4. Младите настъпват 

Кале Рованпера недвусмислено показа, че ще бъде в челото на Световният рали шампионат в следващите години. С представянето си в рали „Естония“ младата звезда на Toyota го потвърди по категоричен начин, превръщайки се в най-младият водач в кръг от WRC, благодарение на етапната си победа във втората скоростна отсечка и ако не бяха проблемите със спуканата гума и наказанието в края на първия състезателен ден, Кале със сигурност щеше да бъде на подиума и да притесни сериозно водачите. Поредното брутално представяне в Power Stage-а му донесе 5 допълнителни точки и той се утвърди в челото на Световният шампионат през този сезон.

И преди млади пилоти са правили сериозно впечатление със скоростта си, но много бързо са разочаровали с грешки и липса на зрялост. С резултатите и представянето си в първите си четири състезания до момента, Кале Рованпера показва, че притежава нужната зрялост, за да върви нагоре в развитието си и няма да е учудващо ако до края на сезона го виждаме по-често на подиума, а една победа няма да бъде сензация.

Друга млада звезда – Оливър Солберг, също си проправя пътя към върховете на световният рали спорт. Солберг-джуниър вече разбърка сметките на лидерите в Европейският рали шампионат с подиума си в рали „Ди Рома Капитале“ и втората поредна победа в рали „Лиепая“, а в рали „Естония“ постигна и дебютен триумф във WRC 3.

Оливър ще продължи кампанията си в ERC, преследвайки първа сериозна титла в кариерата си, но не е далеч времето, когато ще го видим и в автомобил от клас Rally1 – талантът му е повече от виден, а връзките на неговия баща са достатъчно силни, за да му осигурят място в Световният рали шампионат в обозримо бъдеще.

Нека не забравяме и това, което Петър Солберг почти случайно подхвърли – преговорите с два автомобилни производителя за включване със собствен отбор в Световният рали шампионат след 2022-ра година.

5. Тиери Нювил няма да спечели титлата във WRC през тази година

Второто поредно състезание, в което Тиери Нювил записва 0 точки в актива си го отдалечи безвъзвратно от битката за титлата във WRC през този сезон. Домакинското предимство, което Нювил получи заради включването на рали „Ипър“, като последен кръг от шампионата през този сезон, няма да бъде в особена полза на белгиецът заради силно редуцирания календар на WRC.

По притеснително е, че за поредна година Нювил и Жилсул пропиляват възможностите си и победата в откривящия шампионата кръг в Монте Карло ще бъде просто престижен спомен отколкото начало на победоносен поход към титлата.

Ситуацията за Нювил се влошава и от фактът, че Танак бързо успя да постигне първата си победа за Hyundai и съвсем скоро ще се пребори за статут на пилот „номер 1“ в отбора, което автоматично означава и предимство в прекия двубой за влияние.

Дали Тиери Нювил и Николас Жилсул ще обърнат тренда на своето представяне? Предстои да разберем в оставащите кръгове от WRC, а първият от тях е само след две седмици в Турция.

Newsletter Signup

Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Какво да очакваме от дебюта на Естония в WRC

Рали спорт

Пет неща, които научихме от рали Швеция

Рали спорт

Да спечелиш WRC с … наука

Рали спорт

Как Естония „произведе“ световни шампиони във WRC

Рали спорт

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup