Connect with us

Рали спорт

Какво да очакваме от дебюта на Естония в WRC

Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Изминаха близо шест месеца от финала на последното провело се състезание от сезон 2020 на Световният рали шампионат. Краят на рали „Мексико“ бе изтеглен с ден напред, за да може всички екипи (почти 100% от тях базирани в Европа) да се приберат в страните си. Корона вирусът вече завземаше все по-големи територии и паниката ставаше все по-осезаема, затова проумотърът на WRC и FIA решиха да жертват няколко километра от маршрута на мексиканското рали в замяна по-голямата сигурност и спокойствие на екипите.

Надали някой е предполагал, че в следващите месеци ще настъпи безпрецедентна „суша“ по отношение на състезанията в Световният рали шампионат, но пандемията от Covid-19 направи невъзможно провеждането на по-голяма част от планираните кръгове – някои бяха отложени с надеждата за провеждане, когато вирусът отшуми, а други директно бяха отказани.

В трудните времена на несигурност по отношение на възобновяването на моторспорт активностите по цялото земно кълбо, промоутърът на световното първенство направи нечовешки усилия, за да сглоби работещ вариант на календар. Много от феновете недоволстваха, че WRC закъснява с подновяването на шампионата, но спецификите на провеждане на състезанията и техния доста по отворен тип (за разлика от пистовите надпревари) изискваха изключително внимателно планиране.

След много преговори и търсене на най-добрите опции, малка Естония подаде спасителен пояс към FIA, WRC и промоутърът. Държавата, която даде последните световни рали шампиони и която нямаше особени традиции до преди 10 години в организацията на големи моторспорт надпревари, се нагърби с почти невъзможната мисия да подготви състезание отговарящо на тежките изисквания на FIA за едва два месеца.

В последните 10 години екипът сформиран около бившия пилот Урмо Аава създаде състезание, което може да се сочи за еталон по отношение на качество и прецизно организиране. Ралито бе кръг от Европейският рали шампионат през сезони 2014, 2015 и 2016, печелейки титлата за най-добър кръг от континенталното първенство.

Организаторите му обаче решиха, че перспективата пред състезанието далеч надхвърля възможностите, които предлага Eurosport Events и Европейският рали шампионат и от сезон 2017 напуснаха първенството, твърдо решени да преследват промоция в най-престижния рали шампионат в света – WRC.

Отдадената и ефективна работа на Аава и неговият екип доведе до безпрецедентното до този момент провеждане на промоционален WRC кръг в Естония през миналия сезон – рали, което не е част от програмата на световното първенство, но е брандирано с всички отличителни негови знаци и в което се състезават представители на всички заводски отбори с актуалните автомобили за сезон 2019, както и пилоти от WRC 2 и Junior WRC. Голяма част от отсечките бяха излъчение на живо в платформата WRC All live и по телевизионните канари партньори на WRC.

Успехът, който пожъна рали „Естония“ показа, че състезанието има потенциал да бъде регулярен участник като кръг от WRC, но не намери място в календарът на FIA за тази година.

И когато малшансът свързан с Covid-19 споходи едни организатори, то късметът се усмихна на Естония – ралито бе включено като четвърти кръг от WRC за този сезон и ще възобнови битката между най-силните рали пилоти на планетата.

Естонското рали ще предложи на участващите екипажи ултра бързи скоростни етапи върху относително мека макадамова настилка. Много от звездите на WRC като Отт Танак, Тиери Нювил, Себастиен Ожие, Елфин Евънс, Кале Рованпера, Есапека Лапи и други, имаха възможността да тестват поведението на своите автомобили в друго естонско рали – Ести Рали, което се проведе в края на Август.

Победата на Танак, който познава отлично етапите в родината си, не бе изненада. Hyundai Motorsport бе екипът, който работи най-активно в месеците на пандемия, предоставяйки нови аеродинамични решения на своите пилоти. Ъпгрейдите по i20 WRC би трябвало да решат сериозните проблеми, които отборът изпитваше по време на високоскоростните ралита, където се изисква максимално аеродинамично притискане. В Ести Рали Hyundai Motorsport използва новият дизайн на отворите на задните калници, като i20 WRC бе снабден и с новото задно крило, което се появи още в Мексико. Новостите в колата явно дадоха резултат, защото за първи път от представянето на най-новата генерация WRC автомобили през 2017 година, Hyundai бе в състояние да доминира във високоскоростно рали, за което е нужна добре балансирана кола даваща сигурност при упрваление на пилота.

 

https://www.wrcwings.tech/

Новото вертикално разположение на отворите в задните калници на Hyundai i20 WRC, Picture credit: https://www.wrcwings.tech/

От Toyota Gazoo Racing също изпробваха нови концепции в своя аеродинамичен пакет, но те не бяха поставени в автомобилите, които взеха участие в Есте Рали. Въпреки това, темпото на Yaris WRC отново бе изключително силно, независимо от сериозният напредък от страна на техните конкуренти от Hyundai. Кале Рованпера се представи излючително силно, държейки много по-опитните си съотборници Себастие Ожие и Елфин Евънс (последният катастрофира тежко в петия скоростен етап) зад себе си, а в същото време притесняваше лидера Танак с много близки времена. В същото време, вторият пилот на Hyundai Motorsport Тиери Нювил не успяваше да поддържа темпото на пилотите на Toyota. В заключение, Toyota отново ще имат предимството на изключително балансирания и поддържащ равномерно аеродинамично представяне Yaris WRC по бързите пътища на Естония, като единствения проблем пред екипажите на японците ще бъде по-малкият опит в сравнение с местната звезда Танак по специфичните етапи в балтийската страна.

Новите аеро елементи в предната част на Toyota Yaris WRC по време на тестовете на Себастиен Ожие преди рали „Естония“, Picture credit: https://www.wrcwings.tech/

M-Sport изпратиха в Есте Рали единствено Есапека Лапи и то зад волана на частна Ford Fiesta WRC. Въпреки, че изполваше версия 2020 на колата от частния отбор JanPro Racing Teaп Лапи нямаше възможност да тества най-новите аеродинамични разработки на отбори, които бяха качени на колата, с която Матю Уилсън кара в Грейстоук по същото време.

Без съмнение силите в момента в Световният рали шампионат са изключително изравнени и ни очаква почти непредсказуемо завръщане на най-атрактивният моторспорт шампионат в света. Рали „Естония“ ще ни даде брутално бързи етапи, които са дори по-скоростни от тези във Финландия,а всяка грешка ще има тежки последици върху амбициите на всеки екипаж за добър резултат в състезанието. Дали Hyundai Motorsport най-сетне ще предостави автомобил, с който местната звезда Отт Танак да спечели първата си победа за сезон 2020 или доминацията на Toyota в скоростните състезания ще продължи – ще разберем между 4 и 6 септември, когато рали „Естония“ ще дебютира като кръг от Световният рали шампионат.

*по материали от https://www.wrcwings.tech/

Newsletter Signup

Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Пет неща, които научихме от рали Естония

Рали спорт

Пет неща, които научихме от рали Мексико

Рали спорт

Пет неща, които научихме от рали Швеция

Рали спорт

Испански допинг за една велика белгийска победа

Рали спорт

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup