Connect with us

Рали спорт

Лицемерие по френски

Оттеглянето на Citroen ще бъде не лек удар върху амбициите на промоутъра и FIA за развитие на Световния рали шампионат, но на никого няма да липсва френското лицемерие, демонстрирано в последните седмици. Рали спортът винаги е бил по-голям от всеки отбор, пилот или шеф. Феновете няма от какво да се притесняват, защото евентуалното преминаване на Ожие в Toyota означава едно – сезон изпълнен, с непредвидими битки и емоции.

Post-production : Astuce Productions

В последно време не гледам новини, защото във всеки възможен момент ни заливат с негативизъм и отчаяние. Но от малкото, което достига до мен, периодично чувам за изцепките на френския президент Макрон – от наглия „Пакет мобилност“, който ще засегне пряко хиляди работещи в транспортния сектор, за да облагодетелства френския транспортен бизнес; през уж „грешката в превода“ на обвиненията му към „украинските и български банди, които заливат Франция“ и още един куп нелепости.

Далеч съм от политиката, а и надали четящите моя блог ще имат желание да се превърна в поредния „разбиращ от политика“ в България. Нямаше и да обърна внимание на дребния човечец с голям пост във Франция, ако лицемерието, демонстрирано от него, не се разпростираше и върху любимия ми спорт.

Днес Citroen Racing обяви своето второ оттегляне от WRC в рамките на 5 години. В това, разбира се, няма нищо необичайно, тъй като всяка компания прави добре своите сметки, когато инвестира значителни средства в спортна програма. Въпреки че „шевроните“ са един от най-успешните отбори в последните 20 години в Световния шампионат, тазгодишната кампания бе повече от разочароваща за тях. Привличането на шесткратния световен шампион Себастиен Ожие и дебютната победа за в рали „Монте Карло“, с която отбелязаха по страхотен начин 100-годишния юбилей на марката, не помогнаха на отбора от Версай и той загуби катастрофално битката и за двете титли. Въпреки класата и силното каране на Ожие, той не успя да се пребори с новата звезда на WRC Ойт Танак, а в борбата за отборната купа Citroen не успя да се опре на инвазията от изток в лицето на Hyundai Motorsport и Toyota Gazoo Racing, завършвайки на трето място.

В голяма част от сезона състезателният Citroen C3 WRC не отговаряше на класата на пилотите – всички помним репликата на Ожие от рали „Германия“, където той завърши седми: „Просто не мога да карам този автомобил!“. Емоциите по лицето на Есапека Лапи, който бе втори пилот на отбора през този сезон, бяха красноречиви – младият финландец бе повече от отчаян в две трети от състезанията. Стигна се и до рали „Каталуня“, където Ожие отпадна от борбата за титлата още във втория етап заради повреда в хидравликата, а неговата съпруга Андреа Кайзер просто закопа имиджа на отбора с поста си в социалните мрежи и определянето на марката като „Shitroen“.

До тук нищо ненормално – на всеки отбор се случва да има криза в представянето си поради различни причини. Но в последните две седмици Citroen удари дъното с решенията и неадекватността си.

Първото събитие, което дълбоко разочарова рали общността, бе обявлението, че марката няма да участва в Световния рали шампионат след 2021 година, когато влиза новата формула на WRC автомобилите, в която акцент са хибридните задвижващи системи. Ако се върнем месеци назад, ще видим, че основният „мотор“ за тази промяна бе именно Citroen. Пиер Будар, Линда Джаксън и един куп ръководни кадри „изнудваха“ промоутъра и FIA с изказвания, че отборът няма да продължи в шампионата ако не се въведе подобна формула на двигателите, защото това е фокусът на PSА за бъдещето. Дали с надеждата да задържат още един силен отбор в шампионата или просто защото така е модерно, FIA в лицето на бившия шеф на Citroen Racing Ив Матон вкараха желаната промяна в правилата за 2022 година. Феновете са притеснени, че новите автомобили няма да носят истинския рали дух, а това може да е сериозен проблем за шампионата.

Второто събитие, с което Citroen тотално изгуби уважението на феновете се случи днес. За първи път в историята на WRC отбор участник оправда своето оттегляне с един единствен човек и то с не кого да е, а с шесткратен световен шампион. В официалното комюнике излязло от Версай, като основна причина за изтеглянето на отбора от борбата през следващата година се посочва решението на Ожие, че напуска в посока Toyota Gazoo Racing, за което няма никакво официално потвърждение По този начин Citroen Racing не може да намери „първокласен“ пилот, който да гарантира, че марката ще се бори за титлата през сезон 2020.

Надали има случай в историята на WRC, в който отбор може да падне толкова ниско или поне неговото ръководство, защото нито механиците, нито инженерите на Citroen Racing могат да се срамуват от нещо в работата си.

Оттеглянето на Citroen ще бъде не лек удар върху амбициите на промоутъра и FIA за развитие на Световния рали шампионат, но на никого няма да липсва френското лицемерие демонстрирано в последните седмици. Рали спортът винаги е бил по-голям от всеки отбор, пилот или шеф. Феновете няма от какво да се притесняват, защото евентуалното преминаване на Ожие в Toyota означава едно – сезон изпълнен с непредвидими битки и емоции.

Довиждане Пиер Будар и Линда Джаксън – няма да липсвате на никого!

Newsletter Signup

1 Comment

1 Comment

  1. Калин Калистратов

    ноември 24, 2019 at 7:16 pm

    Винги съм си мислил , че в Ситроен не може да дойде пе по-лош спортен шеф от Оливие Кенел. Оказа се , че не е така. Оказа се просто , че Флеркен беше вдигнал нивото на Ситроен много високо.
    Със завръщането си във WRC през 2017г. в ПСА си мислеха , че автоматично ще постигнат успехите от миналото в шампионата , които имаха първо с Пежо , а после и със Ситроен. Имаха като намерение да останат пет години в спорта (за такова време беше планирана програмата) , като за това време трябваше да са спечелили всичко.
    В последно време от ПСА доста добре си подбират битките , в които да участват. От Ситроен се включиха в WTCC тогава , когато всички други заводски отбори се оттеглиха от шампионата.Същото се получи и когато Пежо навлезе в Рали маратоните с 2008. Точно когато Фолксваген ги нямаше и Мини ограничиха бюджета си там.Да не забравяме и как се завърнаха във WRC през 2007г , бяха се отказали и с двете си марки през 2005 ,но след като видяха липсата на реални конкуренти през 2006г , се завърнаха и останаха реално единствения заводски отбор до появата на Фолксваген.
    Дали ще ми липсва Ситроен във WRC ?
    Той ми липсва от доста време. Липсва ми отбора , който създаде легендата за Льоб. Липсва ми отбора който се бореше и мачкаше в конкуренцията на : Пежо, Форд , Митсубиши , Хюндай ,Субару и Шкода. Липсва ми Ситроен ,който с автомобил от по-нисък клас и предно задвижване наказваше WRC-та по асфалтови състезания. Не ми липсва Ситроен , в който си мислят , че ще спчелят само защото са Ситроен или само защото са си върнали Ожие-шампиона , който са отгледали и загубили заради лоша отборна политика.

    След всичкото това излияние на душата си . Един разочарован фен на Ситроен , ще каже: R.I.P. Citroen Sport и au revoir Citroen Racing.

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup