Connect with us

Рали спорт

Drama boy или историята зад първия британски триумф в ERC след 52 години

Това е рали спортът – в един момент с кариерата ти е свършено, а секунди по-късно влизаш в историята. Финалът на рали „Унгария“ ще се помни дълго. Драмата никога не е била далеч от Крис Инграм. Честито, Drama boy! Заслужена титла!

Photo Thomas Fenetre / DPPI

Неделя, 18 август 2019 година. Часът е около 15:17. Времето е горещо – все пак сме в разгара на лятото. Стотици хора са обградили тесния междуселски път на метри от центъра на Луков – градче намиращо се до индустриалния център на Чехия – Злин. Времето сякаш е спряло, а всички чакат появата на бялата Skoda Fabia R5 с номер 3 на вратите. Чува се шум от хеликопер и зад последния десен завой се задава тя. Колата спира на стоп-финала, гумите и спирачките пушат, мирише на адреналин. Кратка суматоха и пилотската врата се отваря – микрофоните са насочени, фотоапаратите снимат. След миг на бялото табло пред колата се изписва: 13:47,9. Репортерът пита: „Крис, какво се случва? По-бавен си с девет десети от секундата за етапа!„. За младия 25-годишен британски пилот Крис Инграм всичко е ясно – със загубата  на деветте десети в отсечката неговият съперник и местен състезател Филип Мареш го е победил със само три десети в генералното класиране, като по този начин печели и шампионската титла при младежите до 28 години в Европейския рали шампиоанат, както и наградата от 100 000 евро. Публиката е във възторг, а за съсипания англичанин остава да промълви с глас, натежал от напиращите сълзи: „Дадох всичко от себе си! Благодаря на отбора!„.

Крис Инграм е син на бившия пилот Джон Инграм, който не може да се похвали с грандиозни успехи в рали спорта. Печелил е няколко победи в регионални ралита в Уелс и Великобритания, карал е различни модели WRC автомобили, но не е постигнал нищо впечатляващо. Това, което е по-важно, е, че покрай участията му, неговият син Крис започва да обиква рали спорта. Малкото момче тръгва заедно с баща си по състезания и дори успява да стисне ръката и да се снима с част от най-добрите рали пилоти в света по време на рали „Великобритания“ в края на 2008-ма година.

Още през следващия сезон Крис записва и първите си рали състезания – зад волана на Citroen C1 той участва в Hall Trophy Junior Stages и  Teeside Autodrome Stages, като и в двете състезания завършва девети.

Рали обществеността забелязва за първи път името на Крис Инграм през 2014 година. Англичанинът е най-младият пилот, който стартира в поредния кръг от Европейския рали шампионат – рали „Ирландия“. Младежът уверено прогнозира, че ще се бори за челните позиции в джуниър категорията и удържа на думата си. Въпреки, че е на борда на далеч по-слабия и неконкуретноспосебен Renault Twingo R2, Инграм и неговият френски навигатор Габин Моро, оглавяват класирането при младите пилоти след първите дванадесет скоростни отсечки. В тринадесетата тандемът катастрофира тежко и отпада. Промоутърите на шампионата обаче са впечатлени от Крис и след състезанието му връчват престижния Colin McRae Flat-Out Trophy, който се дава на пилота, носещ най-силен дух и показал най-много качества в състезанието.

Кариерата на Инграм започва да се развива добре – той получава подкрепата на Peugeot UK и се включва регулярно в кръговете на Европейския шампионат зад волана на Peugeot 208 R2.

През 2016-та година настъпва един от най-важните моменти за младежа. Той подписва договор с фирмения отбор на Opel, който се състезава основно в категорията на младите пилоти в Европейския рали шампионат. Инграм веднага започва да дава резултати и записва победа при младежите в най-трудното състезание от шампионата – рали „Барум“. Това му отваря вратата към титлата в категорията, но повреда в електрическата система на неговия Adam R2 в последния кръг от шампионата в Латвия го вади от борбата за сметка на неговия съотборник Мариян Грибел.

На следващата година Инграм и навигаторът му Рос Уиткок успяват да триумфират в категорията на младежите в Европейския рали шампионат, което означава че получават награда от 100 000 евро, която могат да инвестират в участия с автомобил от по-високата категория R5 през следващата година в ERC.

Крис решава да се довери на турския отбор Toksport WRT за дебютните си участия с автомобил Skoda Fabia R5. Още в първото си рали със силния автомобил, англичанинът прави сериозно впечатление. Той завършва 4-ти в генералното класиране на първия кръг от Европейския рали шампионат за 2018-година – рали „Азорски острови“ и печели борбата в категорията ERC Junior U28.

Съдбата обаче стоварва върху плещите на младия пилот трудно изпитание. В дните преди втория кръг от шампионата на Канарските острови, Инграм започва да се чувства зле. В отбора мислят, че англичанинът страда от настинка, но нещата стават сериозни. Крис стартира в състезанието, но резултатите му в първите две отсечки са плачевни. Той едва успява да се държи на краката си и преди третия етап се отказва от състезанието.

В следващите дни и седмици положението на пилота на Toksport WRT става изключително сложно. Лекарите във Великобритания не могат да открият причината за отпадналостта на Инграм. Той продължава да се чувства зле и пропуска следващите кръгове от Европейския шампионат. Ръководителите на отбора осигуряват преглед за Крис в една от водещите турски клиники в Истанбул, където лекарите откриват рядка кръвна инфекция. Благодарение на реакцията от страна на турските медици той успява да се възстанови и да се завърне в шампионата за рали „Рома ди Капитале“. Пропуснатите стартове обаче оказват своето влияние и Инграм не успява да се противопостави на амбициозния и добре финансово подкрепен руснак Николай Грязин, завършвайки втори в категория ERC Junior U28.

На финала на сезона, Toksport WRT дава възможност на Крис и Рос Уиткок да стартират в рали „Турция“ – кръг от Световния рали шампионат (WRC). Тандемът се представя отлично по изключително тежкото трасе на състезанието и успява да завърши 9-ти в генералното класиране, печелейки първите си 2 точки във WRC и се качва на подиума в клас WRC 2.

Сезон 2019 се очертава като изключително труден за талантливия английски пилот. Основният му спонсор през изминалата кампания отказва финансова подкрепа за новата кампания, а Инграм и промоутърът на Европейския рали шампионат влизат в юридически спор. Евроспорт Ивентс (промоутърът, бел. ред) не искат да преведат на Toksport WRT наградата от 100 000 евро, която Крис печели с шампионската си титла при младежите за 2017 година, защото имат договореност с друг отбор.

Това поставя под съмнение участията на Инграм и Рос Уиткок през тази година. Програмата на талантливия екипаж е спасена в последния възможен момент, благодарение на разбиране от страна на Toksport WRT. Инграм се e надявал, че с победа в шампионата ERC 1 U28 ще може да плати участията си. Нещата вървят добре и Крис не само успява да се държи в челото в категорията, но и е в тройката на генералното класиране.

Така колоната стига до чешкото рали „Барум“ – последен кръг на борбата при младите пилоти до 28 години. Инграм трябва да се изправи срещу местната звезда Филип Мареш, който има стабилната подкрепа на местната федерация. Битката е изключителна – двамата пилоти си разменят лидерството, а разликата между тях по време на цялото рали не успява да премине границата от 10 секунди. Представянето им е толкова силно, че отсечка преди финала те са втори и трети в генералното подреждане, като пред тях единствено е непобедимият лидер на заводския отбор на Skoda Motorsport и многократен победител в състезанието – Ян Копецки.

На старта на последния етап Крис води с шест десети пред Мареш. Британецът дава най-доброто от себе си и финишира отсечката. Преодолявайки последния десен завой преди стоп-финала, Крис вижда морето от чешки фенове, а няколко мига по-късно разбира, че губи битката с три десети. Парите, с които трябва да плати на Toksport, „изчезват“, бъдещето пред талантливия пилот е неясно, а силите стигат само за лаконичното: „Дадох всичко от себе си! Благодаря на отбора!“.

Спортът наистина може да бъде жесток с всеки един млад пилот, който няма сигурен финансов гръб. Въпреки, че си тръгна като лидер в Европейския рали шампионат след рали „Барум“ и имаше шанса да се превърне в първия британски пилот след 52 години, който триумфира с европейската титла, Крис Инграм нямаше надежда, че ще може да продължи. Парадоксално, една от най-развитите страни в моторните спортове не намери начин да подкрепи младия си талант. Стигна се до там, че майката на Крис организира благотворителна акция, която да набере средства за оставащите два кръга от шампионата – рали „Кипър“ и рали „Унгария“. Младия пилот дори обяви старите си екипи за продан с надежда, че ще намери допълнителни средства.

Трогнати от историята на Крис и Рос Уиткок, много фенове и колеги на англичаните дариха пари. Те обаче не успяха да достигнат до необходимата граница от средства, която е нужна, за да бъде платен наемът на състезателната Skoda Fabia R5.

Частните отбори като Toksport WRT съществуват, за да дават под наем състезателни автомобили. Турците си изградиха добро име сред европейските състезатели благодарение на приемливите цени и факта, че техните автомобили много рядко страдат от технически проблеми. Това се дължи и на екипът от родни механици, водени от Милен Янакиев, които обслужват колите перфектно.

Почти е невъзможно да видите частен отбор, съществуващ на такъв принцип, да финансира участията на пилоти, които нямат бюджет зад гърба си. Мениджърският екип на Toksport WRT обаче пое огромен риск, като по някакъв начин успя да осигури старта на Крис Инграм и Рос Уиткок в последните два кръга от шампионата.

След второто си място в рали „Кипър“ и отпадането на главния фаворит за титлата Алексей Люканюк, Инграм трябваше да завърши на подиума в последния кръг от шампионата, за да направи чудо възможно.

Неделя, 10 ноември 2019 година. Часът е около 16:24. Времето – студено и тъмно, а проливният дъжд и калта правят всичко да изглежда отвратително. Проблясват светкавици. Десетки фенове и журналисти мръзнат край тесния горски път, някъде из унгарската провинция. Времето отново е спряло и всички чакат появата на бялата Skoda Fabia R5 – този път с номер 1 на вратите. Проблясват фарове и колата спира на стоп финала. Вижда се, че нещо не е наред – предна дясна гума липсва и колата се движи по джанта. Пилотската врата се отваря и репортерът извиква: „Крис, изглежда, че губиш шампионата! Дивайн те изпреварва!“. В рамките на по-малко от три месеца 25-годишният Крис Инграм е на път да изживее второ изключително разочарование, което може да сложи точка на опитите му за възход в световния рали спорт.

Инграм е в ступор, но успява да премести колата след стоп-финала, където навигаторът започва да сменя спуканата гума. Времето е спряло, а всички чакат да видят Алексей Люканюк на финала, за да му честитят втората поредна титла, тъй като младия англичанин вече е четвърти и не събира достатъчно точки за шампионската титла.

Светват фарове и на финала се появява Citroen C3 R5. Но не на руснака, а на следващия в колоната – американецът Шон Джонсън. „Къде е Алексей, къде е Алексей?!“ – крещи репортерът на ERC радиото, а Джонсън съобщава, че Люканюк е спрял и сменя спукана гума в началото на етапа.

Няколко десетки метра по надолу по пътя, опрян на колата си, съсипаният Инграм държи главата си в ръце и не иска да погледне в бъдещето. В следващия момент камери и фотоапарати го обграждат, правят се сметки по телефона, а Крис не знае какво се случва. „Крис Инграм е новият шампион в Европейския рали шампионат!“ се чува от телефона на репортера на ERC радиото. Следва прегръдка от навигатора Рос Уиткок.

За един миг кошмарът се превръща в еуфория. Момчето от Манчестър, което свенливо стискаше ръцете на най-известните пилоти в света преди 11 години, се превръща в първия британски шампион в Европейския рали шампионат след 52 сезона.

Това е рали спортът – в един момент с кариерата ти е свършено, а секунди по-късно влизаш в историята. Финалът на рали „Унгария“ ще се помни дълго. Дано Крис получи шанс от големите отбори да покаже таланта, който несъмнено притежава и който му помогна да спечели едно от най-драматичните издания в историята на Европейския рали шампионат.

Драмата никога не е била далеч от Крис Инграм. Честито, Drama boy! Заслужена титла!

Newsletter Signup

Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup