Connect with us

Рали спорт

Новото начало за Европейския рали шампионат започна драматично, но дали това е достатъчно?

Световното отиде в ръцете на Редбул Медиа Хаус, а за Евроспорт остана Европейския рали шампионат – формат, който от години не предлага нищо кой знае какво на състезатели и публика, но дава шанс на нискобюджетните отбори да се борят за малко международна слава.

През 2012 година един от основните въпроси, които вълнуваха специалистите в рали бизнеса бе дали Световния рали шампионат ще намери своя промоутър, който да му даде най-сетне необходимата зрелищност и глобално представителство. В битката се намесиха доста играчи, а с оглед кризисната ситуация в началото на сезона и възможностите, които предлагаше, Евроспорт бе фаворит да вземе правата за WRC.

В последствие нещата се обърнаха и Световното отиде в ръцете на Редбул Медиа Хаус, а за Евроспорт остана Европейския рали шампионат – формат, който от години не предлага нищо кой знае какво на състезатели и публика, но дава шанс на нискобюджетните отбори да се борят за малко международна слава.

Новината за взимането на промоутърските права за континенталното рали първенство от Евроспорт бе очаквана – ФИА нямаше да се занимава повече с този шампионат, нещо което така или иначе не правеше, а Евроспорт най-сетне получава официален статут за своя Intercontinental Rally Challenge, който бързо придоби популярност, но и също толкова бързо започна да се задъхва от липсата на цялостна концепция за развитие.

Дългоочакваното начало на обновения Европейски шампионат бе дадено преди броени дни в Австрия. Станахме свидетели  на интересно състезание, постоянно променящи се метеорологични условия, които затрудняваха постоянно екипажите  и превръщаха ралито в истинска рулетка – с две думи, мечта за промоутъра. На финала, след близо 2 часа състезателно каране, първите двама бяха разделени от половин секунда.

 

От спортна гледна точка ралито бе повече от успешно. Но ако говорим за цялостната визия и многото очаквания към промоутъра, нещата не се различаваха радикално от последните състезания, които гледахме във формат IRC. Постни репортажи, излъчващите се в 1 през нощта и зависещи от преките предавания на изключително популярния спорт джаги. Евроспорт не предложи нищо запомнящо се и уникалната битка в Австрия мина по-скоро формално.

Оправданието може да бъде,  че по-голямата част от екипът на промоутъра бе зает с рали „Дакар“, но лично за мен, цялостната концепция отново е далеч от възможностите, които има Евроспорт. Въпреките високите финансови изисквания, които имат към организаторите, те предлагат продукт, който лесно би могъл да се осъществи от всяка локална телевизия на тройно по-ниска цена. Дали ще има сериозно подобрение, ще стане ясно скоро, но Евроспорт започна с фаул старт.

А къде сме ние?

През 2013-та година, България няма да има кръг от Европейския рали шампионат. Въпреки многогодишните традиции на страната, тоталната мениджърска некомпетентност на управляващите българския автомобилен спорт доведе до липсата ни в календара на Евроспорт. Дребните интриги и желанието за продъжаване на дългогодишните традици да се извличат дивиденти по втория начин, показаха на промоутърите в чужбина, че е по-вероятно маите да познаят за края на света, отколкото в България да се даде възможност на тези, които наистина знаят как да орагнизират и управляват такива събития да работят на спокойствие. Дали България ще има шанса да попадне отново в силен шампионат, по-скоро не. Както добре знаем, успешен продукт се състезава с много работа, уникалност и желание за развитие – термини, които не присъстват в речниците на чиновниците в БФАС. Международния имидж на България в този спорт остава на плещите на няколкото  състезатели, като Тодор Славов, Екатерина Стратиева, Тихомир Стратиев и Антон Титов, които продължават, разчитайки на себе си, да се доказват успешно в Европа. И въпреки успехите си, получават типичната незаинтересованост и липса на всякаква подкрепа от спонсори, федерация или държава.

Newsletter Signup

Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup