Connect with us

Рали спорт

Как Естония „произведе“ световни шампиони във WRC

Малка Естония показа как може успешно да се противопостави на една от най-могъщите държави в света на автомобилните спортове. С много работа и подкрепа от бившите пилоти, от държавата и спонсорите Отт Танак и Мартин Йорвеоя сложиха край на петнадесет годишната доминация на френските екипажи в Световния рали шампионат с чудесно си представяне през цялата година.

FIA World Rally Championship / Round 13 / Rally RACC Catalunya/Rally de Espana / Oct 24-27, 2019 // Worldwide Copyright: Toyota Gazoo Racing WRC

Отт Танак и Мартин Йорвеоя спечелиха шампионската титла за 2019 година в Световния рали шампионат. Със своя триумф състезателите на Toyota Gazoo Racing сложиха край на една от най-забележителните серии в света на моторните спортове – петнадесет годишния шампионски рейд на френските екипажи Себастиен Льоб / Даниел Елена и Себастиен Ожие / Жулиен Инграсия. И ако доминацията на клана Себ е лесно обяснима – Франция е един от най-големите автомобилни производители в света, френската моторспорт федерация е сред най-активните създавайки възможности за развитие на своите таланти, а националния шампионат е един от най-конкуретните в Европа  – от къде дойде триумфът на малката балтийска държава в спорта на богатите?

Естония е едва на 129-то място в света по площ, а по брой на населението е още по-назад – 151-во (1 319 133 жители по данни от последното преброяване извършено през 2018 година). Държавата бе част от бившия Съветски съюз, като обявява своята независимост през 1990 година. Въпреки че икономиката на страната пострада сериозно от глобалната икономическа криза през 2009-та година, Естония е сочена за една от най-иновативните страни в света.

Нейното електронно правителство е давано за пример, а за него естонците са похарчили едва 25 млн. евро (50 млн. лева), докато нашата държава е инвестирала над 2 млрд. лева и не може да се похвали с почти никакъв успех.

Моторните спортове имат добри традиции в Естония, като състезателите от тази страна са били едни от най-силните на макадам в шампионата на социалистическите страни „Мир и Дружба“. През тази година две от легендите на българския Георги Петров и Славчо Христов посетиха рали „Естония“, където се срещнаха с някои от своите колеги от времената на този шампионат.

Рали спорта в Естония започва да увеличава стремглаво своята популярност в края на миналия век, когато Марко Мартин започва своята кариера в Световния рали шампионат. Мартин прави първите стъпки в най-трудния автомобилен шампионат в света през 1997 година, когато стартира в Несте Рали Финландия зад волана на Toyota Celica Turbo 4wd, но отпада с технически проблем.

През следващата година той записва три старта във WRC – TAP Рали Португалия, Рали Сан Ремо и Нетуърк Кю Рали Великобритания. Най-добрият резултат идва в последното рали, където завършва 9-ти в генералното класиране.

През 1999 година Марко Мартин получава подкрепа от Lukoil, Marlboro и Estonian Oil Service, което му дава възможност за по-сериозна програма в Световния шампионат. Заедно с навигаторът си Томас Китсинг той стартира в шест кръга, а най-доброто му постижение идва в рали „Акрополис“ – пето място. Благодарение на силното си представяне Мартин влиза в радара на заводските отбори, а все повече фенове от Естония започват да го следват при участията му в кръговете от WRC.

Marko Martin – Toyota Corolla WRC, Copyrights: Petr Fitz

Сезон 2000 е ключов в кариерата на Мартин, тъй като той за първи път стартира като част от заводски отбор. Естонецът записва участие в рали „Австралия“ зад волана на заводско Subaru Impreza WRC, но отпада заради повреда в трансмисията.

На следващата година естонската звезда получава още по-сериозен шанс – девет старта от световния шампионат със заводкия отбор на Subaru, като този факт го превръща в първия естонски пилот, който получава подобен шанс. Резултатите не са убедителни – Мартин и навигаторът му Майкъл Парк отпадат в 6 от 9-те си участия, като записват точки единствено в Несте Рали Финландия и рали „Тур дьо Корс“.

През 2002 Мартин и Парк вече са сочени като един от най-обещаващите екипажи и логично един от отборите лидери във WRC Ford Motorsport подписва договор с тях за пълен сезон. Най-добрият резултат идва в последното рали за сезона във Великобритания – второ място и първи подиум за естонски пилот в Световния рали шампионат.

Сезон 2003 носи на Марко Мартин не само изключителна популярност в собствената му страна, но и глобална разпознаваемост. Естонецът записва две победи в една от най-конкуретните кампании в последните години – той триумфира в рали „Акрополис“ и Несте Рали Финландия. Победата в легендарното финландско състезание ще остане в историята на Световния шампионат с невероятния „десант“ на естонски фенове. Финландските гори ехтят от скандиранията им с неговото име, а лично министър-председателя на Естония по това време Юхан Партс пристига в Юваскюла за награждаването. В крайното годишно класиране Мартин и Парк са пети.

Следващата година носи най-големия успех за Марко и Майкъл, които се превръщат в единствения екипаж, който оказва реална конкуренция в асфалтовите ралита на Себастиен Льоб и Даниел Елена. Зад волана на Ford Focus WRC’03 двамата печелят Корона Рали Мексико, рали „Тур дьо Корс“ и рали „Каталуня – Коста Брава“, като се качват на подиума в още шест кръга. Това носи третото място в крайното класиране на WRC.

След феноменалното представяне през 2004-та година, Мартин и Парк подписват договор с Peugeot Total  за предстоящия сезон. Двамата ще се състезават със соченения за революционен модел 307 WRC. За база на автомобилът се използва модела CC (Coupe Cabriolet), а френските инженери са заложили на странно решение – за някои от кръговете, екипажите на отбора трябва да карат с 4-степенна скоростна кутия, а в останалите с такава с пет предавки.

Сезонът не върви добре за Марко Мартин и той записва само 4 подиума в кампанията преди поредния кръг от шампионата във Великобритания. В него се случва една от най-големите трагедии в модерната история на WRC. В третия ден от надпреварата Мартин и Парк стартират в петнадесетата отсечка „Маргам“ от шеста позиция в генералното класиране. На около два километра от старта на отсечката, Peugeot-то Мартин се поднася на ляв завой и се удря странично в дърво край пътя. Мартин излиза невредим от смачканата кола, но неговия навигатор Майкъл Парк загива на място. Инцидентът има изключително въздействие върху Марко и той прекратява своята кариера във WRC, въпреки множеството оферти от заводските отбори през следващите години.

Съкрушен от загубата на своя навигатор и най-вече добър приятел, Мартин не се решава на завръщане в шампионата. Всички специалисти го сочат като човека, който можеше да прекъсне бруталната серия на Себастиен Льоб, но естонецът е твърд в решението си.

Популярността на Мартин и неговите постижения изкачват рали спорта като един от водещите в Естония. В следващите години много естонски пилоти започват да се появяват в Световния рали шампионат, а рали „Естония“ става все по-полулярно състезание. Въпреки това, никой не успява да достигне до постиженията му.

Спорта обаче се радва на стабилна държавна подкрепа и всеки по-сериозен успех се отбелязва от държавните ръководители.

Марко Мартин остава в спорта, като създава свой собствен отбор MM Motorsport, който е лидер в Естонския рали шампионат. След като е потърсен от Отт Танак, той става негов ментор и му помага със съвети в ранните етапи на кариерата му.

През 2009-та година благодарение на лобизмът от страна на Мартин, Отт Танак печели стипендията на Pirelli и получава възможността да участва с пълна програма в PWRC с автомобил Mitsubishi Lancer Evo X. Ролята на Мартин за това Танак да получи този шанс е огромна. В същия конкурс участва и български представител – Тодор Славов. Но позициите на Мартин сред журито, състоящо се от Петер Солберг и Мишел Мутон, дава изключително предимство на Танак пред всички останали участници. Отт дори не говори английски по това време, а един от важните компоненти в конкурса е интервю пред журито, което се провежда в присъствието на Мартин – нещо, което не се допуска за другите кандидати.

В следващите години Мартин прави всичко възможно, за да подпомогне кариерата на Танак. Отличните му взаимоотношения със собственика на MSport Малкълм Уилсън дава шанс на Танак да подкара и WRC автомобил.

От там насетне всичко е история. Тази история в подробности е разкрита в документалния филм за Отт Танак, който вече може да бъде гледан онлайн на следния адрес – http://www.tanakmovie.com

Благодарение на Мартин и Отт Танак ралитата се утвърдиха като спортът носещ най-много радост на естонците. Местните организатори успяха да вкарат рали „Естония“ в Европейския рали шампионат за няколко сезона, а благодарение на сериозната държавна подкрепа състезанието бе първото промо-състезание брандирано от WRC. Това позволи на организаторите да докарат в Тарту автомобили и екипажи от всички заводски отбори състезаващи се през сезон 2019.

Така малка Естония показа как може успешно да се противопостави на една от най-могъщите държави в света на автомобилните спортове. С много работа и подкрепа от бившите пилоти, от държавата и спонсорите Отт Танак и Мартин Йорвеоя сложиха край на петнадесет годишната доминация на френските екипажи в Световния рали шампионат с чудесно си представяне през цялата година.

Веднага след триумфът на Танак и Йорвеоя в Каталуня, те получиха лично видео поздравление от президентът на Естония. Не се съмнявайте, че двамата ще бъдат удостоени с най-големите държавни почести след завръщането им в родината.

P.S. Преди девет години отново в Каталуня България записа най-доброто си постижение в Световния рали шампионат. Тодор Славов и Добромир Филипов завършиха на второ място в класирането на J-WRC, а благодарение на това спечелиха третото място в годишното класиране при младежите. Тодор и Добромир не получиха подкрепа – нито от бивши състезатели, нито от държавата. Двамата не бяха поздравени от президента, нито от премиера, а водещата по това време телевизия bTV не намери за нужно дори да съобщи за техния успех. Тодор загина след зловещ инцидент по време на рали „Твърдица“ 2015 няколко седмици след първата си победа в националния рали шампионат. Нужни ли са паралели между България и Естония?

Newsletter Signup

Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Пет неща, които научихме от рали Естония

Рали спорт

Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Какво да очакваме от дебюта на Естония в WRC

Рали спорт

Пет неща, които научихме от рали Мексико

Рали спорт

Рали „Мексико“ 2020 – етапите

Рали спорт

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup