Connect with us

Formula 1

Късмет, но не точно

Днес, по време на Голямата награда на Бахрейн във Формула 1, се случи инцидент, който мога да определя като най-тежкия и брутален, който някога съм наблюдавал. Много от феновете и журналистите коментираха, че пилотът на Хаас е имал уникален късмет. Аз бих казал: късмет, но не точно!

Picture: CRASH.net

Днес, по време на Голямата награда на Бахрейн във Формула 1, се случи инцидент, който мога да определя като най-тежкия и брутален, който някога съм наблюдавал. Разбираемо, кадрите на разполовения и горящ болид на французина Ромен Грожан се появиха светкавично навсякъде – по телевизии, социални медии. Много от хората – фенове и журналисти – коментираха, че пилотът на Хаас е имал уникален късмет. Аз бих казал: късмет, но не точно!

Може би от незнание, може би от непознаване на това, какво представлява модерния автомобилен спорт, но повечето хора мислят, че някаква невидима сила е предотвратила една от най-големите трагедии в модерната история на Формула 1. Но това не е така.

 

В зловещият инцидент случил се малко след излизането от трети завой на пистата „Сакхир“ в Бахрейн, Ромен Грожен имаше всичко друго, но не и добър късмет. Първо, в опита си да спечели позиция, той не видя връхлитащия отзад Данийл Квят и се удари в него с над 240 км/ч., след което болида на французина без никакво забавяне се отправи фронтално срещу тройната мантинела ограничаваща пустинното трасе. От бруталния удар, при който Грожан е изпитал натоварване от над 53G, колата се разполови – монокока (карбоновата капсула, в която е разположен пилота) се вклини между втората и третата ограничителна част на мантинелата, а задницата бе на метри встрани. Заради прекъснатите горивопроводи и разлятото гориво, на момента избухна пожар, какъвто не сме виждали много отдавна в състезание от Формула 1. Грожан бе заклещен в монокока, между системата „Halo“ и мантинелата, и му бяха необходими 25 секунди, за да излезе – 25 секунди в брутален пожар, постоянно подхранващ се от изтичащото от бензинопроводите гориво.

След прегледите извършени в военно-медицинската болница в столицата  на Бахрейн се установи, че Грожан е с изгарания на двете ръце, но без никакви фрактури. Почти всички ще си кажат – чудо, но не.

Грожан бе спасен от неуморната работа на десетки специалисти във FIA, които анализират всеки тежък инцидент в различните пистови и рали състезания, и предприемат необходимото, за да може късметът да играе възможно най-малка роля при оцеляването на състезателите в такива брутални катастрофи.

Първият и най-важен фактор за щастливата развръзка при ситуацията на Ромен Грожан бе системата Halo. Тя се появи в болидите от Формула 1  в началото на сезон 2018, и бе сериозно осмивана от фенове и журналисти. Но Halo бе ключава за това Грожан да остане в жив и да успее сам да излезе от огнения ад, защото при липсата ѝ вероятно французина щеше да е обезглавен от разполовената мантинела.

Втората важна причина за положителното развитие в драматичния инцидент на Сакхир, бе екипировката на пилотът на Хаас, която му позволи да остане в съзнание и да получи минимални изгаряния от бушуващия около него пожар. От дълги години в света на моторните спортове, в който риска от пожар е много сериозен, се ползват негоряеми екипи и бельо, а материалът от който се произвеждат се казва „Номекс“. Той предпазва състезателите от високата температура и им дават шанс да оцелеят при подобни ситуации.

Третият важен фактор в днешният драматичен инцидент бе структурата на болидите от Формула 1. Много от медиите и феновете сметнаха, че колата на Грожан е избухнала след тежкия удар, но това не бе така. Пожарът, най-вероятно, бе предизвикан от скъсани горивопроводи бе тежък, но резервоарът на колата остана здрав. Не ми се мисли какво щеше да стане, ако близо 100-те литра специализиран състезателен бензин бяха се взривили или изтекли моментално. Структурата на съдовете, в които се съхранява горивото по време на състезанието е толкова здрава, че да не позволи такъв сценарий, който би бил пагубен както за пилота, така и за маршалите край трасето.

Постоянно подобряващите се протоколи за реакция на длъжностните лица по време на състезанията от Формула 1 също спомогнаха почти веднага Грожан да има възможност да разчита на помощ, макар че французина излезе сам от колата. Веднага до него обаче бе медицинският автомобил, с компетентен и напълно познаващ пилотите лекар, който можеше да направи необходимото, за да даде шанс на състезателя да оцелее. На разположение е и модерен медицински център на пистата, както и хеликоптер, с който тежко пострадал човек да бъде транспортиран до най-близката болница.

Късметът играе важна роля в живота и кариерата на всеки автомобилен състезател, но в педантичния свят на Формула 1 той е сведен до почти 0 – поне що се отнася да реакциите при подобен тежък инцидент. Разбира се, има ситуации, в които всичко се обръща срещу теб, но тази вечер Ромен Грожан остана жив благодарение на изключителната подготовка, неуморната работа и технологии, които превърнаха формула-та в един от най-безопасните моторни спортове на планетата.

Newsletter Signup

2 коментара

2 Comments

  1. txl

    ноември 30, 2020 at 10:10 am

    А какво ли щеше да е 53g без ХАНС? Още един елемент към списъка.

    А със счупен кокпит и травми по краката (Шумахер Силвърстоун 1999 или Кубица Канада 2007)? Още един елемнт. И т.н.

    • Владимир Гатев

      ноември 30, 2020 at 12:42 pm

      Несъмнено, технологиите, които помогнаха на Грожан са повече от това, което е изброено в материала.

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup