Connect with us

Рали спорт

Вечният спор  – кой и защо премести рали „Албена“

Дълги години състезанието разчиташе на добре проиграната схема – от морето към Шумен, Сливен и обратно, изпускайки съществените промени в концепцията на рали спорта, които започваха да се зараждат във втората част на 90-те години на XX век.

Човешката история познава няколко „вечни“ спора, като най-популярния от всички е този за яйцето и кокошката. Много велики умове са се опитвали да наложат своето мнение кое се е появило първо. За редовия фен на българския рали спорт спорът, който го „пали“ най-лесно е свързан с най-голямото и емблематично родно рали – рали „България“ или казано постарому рали „Албена“.

Не е пресилено да се каже, че рали „Албена“ („Златни пясъци“, „Златни“, „Албена – Златни пясъци – Сливен“) е катализаторът за развитието на българския автомобилен спорт. Дълги години, най-голямото българско рали е било прозорец за пилоти, навигатори и организатори към възможността да се запознаят с най-новите тенденции, с най-новите рали автомобили или да се борят рамо до рамо с най-силните европейски пилоти. Самият факт, че легенди като Хенри Тойвонен, Валтер Рьол, Райнер Алтенхаймер и много други, са стартирали от морския бряг към Балкана идва до покаже, че българското рали е било сериозен фактор сред елитните европейски ралита. И това не е случайно – ралито на България въвежда някои от основните елементи на модерния рали спорт – общия сервизен парк, супер-специалните етапи.

Хиляди фенове на автомобилните спортове са закърмени с магията им точно по завоите на рали „Албена“, а състезанието бе символ на емоции, които трудно бихме си представили в днешно време. Това е и причината всеки фен да има своята версия и своето обяснение за шокиращото решение от есента на 2001-ва година състезанието да смени кардинално своята концепция, център и трасе.

Многократно председателят на Българската федерация по автомобилен спорт Георги Янакиев повтаряше, че рали „Албена“ има всички качества да стане кръг от Световния рали шампионат. А какво по-голямо потвърждение на тази теория от посещението на президентът на ФИА Макс Мозли в България през 1992 година и вечно добрите оценки идващи от площад „Конкорд“ в Париж. Българинът обаче има лошия навик много бързо да се успокоява, когато новините са добри и да не търси на подобрение на действащия модел.

Дълги години състезанието разчиташе на добре проиграната схема – от морето към Шумен, Сливен и обратно, изпускайки съществените промени в концепцията на рали спорта, които започваха да се зараждат във втората част на 90-те години на XX век.

Първия сигнал, че нещата за България не се развиват както трябва бе през 1999-та година, когато финландския наблюдател на ФИА Ерки Воупала съсече коефициента на рали „Хеброс“ и му прибра пет от десетте звезди. През 2001-ва година именно Воупала, известен като един от най-стриктните наблюдатели по това време, бе изпратен отново у нас, за да оценява този път „Албена“. А неговите бележки определено не са били положителни за съдбата на най-голямото българско рали. Но и този път огромния авторитет на Георги Янакиев спасява 20-те звезди и мястото на българското състезание сред 10-те топ ралита в Европейския рали шампионат. Но под условие – радикална промяна в маршрута и приближаване максимално до новите изисквания на ФИА.

Схемата Албена – Шумен – Сливен – Албена изведнъж става невъзможна. Без възможност за корекции и ремонти, въпреки че ФИА въвежда постепенно изискванията за единствен сервизен парк, забрана за каране на един етап в двете посоки в рамките на един ден и много други, българските организатори са безвъзвратно закъснели.

А проблемите не са един или два. Един от най-големите недостатъци в стария вариант на рали „Албена“ е  връзката между зоните в Шумен и Сливен, която е една единствена. Върбишкия проход – път, който не веднъж е решавал изходът на състезанията, но и такъв без алтернатива. Неговите характеристики, които го правят перфектен за рали състезания – тесен габарит и голяма денивелация го вадят от приоритетните пътища за поддръжка от страна на държавата заради липсата на трафик и неговото състояние бързо се влошава до невъзможност да се ползва. Големите преходи и сравнително късите отсечки също правят стария вариант труден за положителна оценка.

Постоянното местене на сервизите между Албена, Шумен и Сливен правят логистичното осигуряване на ралито изключително тежко. В модерния рали спорт една от основните атракции е общия сервизен парк – зона за забавления за публиката и възможност за спонсорите да представят по атрактивен начин своите продукти. А тук рали „Албена“ изостава драстично от модерните европейски състезания.

Свидетели на събитията през есента на 2001-ва година твърдят, че нови трасета в близост до центъра на състезанието около Албена и Варна са търсени, но не са открити. Странен факт с оглед това, че 17 години по-късно ралито се завръща в региона с изцяло ново трасе и отсечки, които в голямата си част не са ползвани в миналото. Запознати местни специалисти отбелязват, че има достатъчно пътища, които също могат да послужат успешно, но под условието, че трябва да претърпят ремонт.

Дали зад радикалната промяна в местоположението на състезанието през 2001 година стоят други фактори, няма как да се твърди със сигурност. Не малка част от феновете така и не простиха на Георги Янакиев за кардиналното решение и продължават да твърдят, че то е продиктувано само и единствено от негови лични интереси свързани с построяването на хотелът му в Боровец няколко години след преместването на състезанието от морето в Рила планина.

Не ги омилостиви и фактът, че благодарение на Янакиев и е основно чрез  огромния му авторитет и име във ФИА, той успя да докара дори елитът на рали спорта, когато през 2010-та година WRC стартира от родния му Самоков.

Фактите обаче са категорични – рали „Албена“ няма как да съществува в предишния си вид. Въпреки това, състезанието има потенциал да се развива, а спорът за това къде трябва да бъде е несъстоятелен. Вече няма коефициенти, а за да може едно рали да приеме кръг от силен шампионат, то трябва да бъде много добре организирано, много добре промотирано и с идея за развитие далеч надхвърляща едногодишния цикъл, масово практикуван от родните организатори.

Отсечки има във всички краища на България, а  страната ни не е толкова голяма, че феновете да не могат да пропътуват разстоянието до тях. Въпросът е обаче дали има подготвени организатори, които да извървят отново пътя до силните европейски шампионати и да убедят промоутърите, че дестинация България не е обречена кауза.

При всички положения обаче, рали „Албена“ ще остане в спомените като състезанието, което направи българския рали спорт значим и създадем аудиторията на моторните спортове в България. Възможности за развитие не липсват – въпрос на усилия, идеи и много работа е, България да се опита да се върне мястото си на домакин на кръг от Европейския рали шампионат.

Newsletter Signup

Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup