Connect with us

Рали спорт

Младостта не е порок. Не и във WRC.

В много спортове младостта може да бъде и сериозен фактор за победите, като източник на непресъхваща енергия и вдъхновение. Не така стоят нещата в света на рали спорта.

Фразата „Младостта не е порок“ се е превърнала почти в клише. А клишетата са клишета, точно защото са верни. В много области на живота младостта дава предимство, нови идеи и свеж полъх в иначе „мухлясали“ от стереотипи системи. Така е и в спорта, където младите спортисти често поднасят изненади – побеждават утвърдените фаворити и носят незабравими емоции за зрителите. В много спортове младостта може да бъде и сериозен фактор за победите, като източник на непресъхваща енергия и вдъхновение.

Не така стоят нещата в света на рали спорта. В последните години все повече млади пилоти получават шанса да се състезават на най-високо ниво – в най-трудните състезания, с най-мощните коли. Често те успяват да изненадат специалистите – записват етапни победи, дори повеждат след първите дни на надпреварите. Но още по-често техният устрем е спиран от грешки, които ги отпращат назад в класирането. В опитите си да компенсират те продължават с неточностите и често приключват участията си – отбили в страни от пътя с достатъчно повредени автомобили, за да не могат да продължат.

Примерите за това са много, а последният се случи само преди няколко часа – Теему Сунинен, който през този сезон успя да получи перманентно място в отбора на M-Sport Ford WRT, поведе в класирането на рали „Швеция“, втори кръг от Световния рали шампионат. 24-годишният финландец се възползва перфектно от стартовата си позиция – направи страхотни неща през първия състезателен ден и остави зад себе си всички звезди от WRC. В края на първия ден съдбата се погрижи да направи нещата още по-трудни за екипажа с номер 3, след като допълнителните светлини на неговия Ford Fiesta WRC се откачиха от предния капак и ограничаха максимално видимостта за пилот и навигатор. Сунинен загуби голяма част от аванса си пред Отт Танак преди втория състезателен ден. Беше ясно, че опитният естонец е готов за атака и така напрежението бързо се прехвърли върху плещите на младия финландец.

Още в откриващия етап Танак атакува и поведе с нищожна разлика. На финала му талантливият финландец сподели пред репортерите, че не иска да рискува, за да не допусне грешка. За негово съжаление обаче още в следващата отсечка неточността дойде – той затъна в преспите край пътя и от претендент за първото място се оказа на позициите в дъното на топ 10.
При второто преминаване на етапите условията станаха още по-тежки. Много от по-опитните пилоти пред него сериозно се затрудняваха – Латвала затъна и загуби три минути, Ожие едва оцеля при преминаването на завоите след „Колин крест“, Нювил направи бързо завъртане на 360 градуса. Сунинен не намали темпото и логичното се случи – завъртане с висока скорост, удар в крайпътно дърво и изкривен ролбар, което означава моментално изваждане от състезанието от техническата комисия.
Случаите, подобни на този със Сунинен, са много – например, първият период на Отт Танак в Световния шампионат, когато естонецът трошеше купетата по норматив. Тиери Нювил също премина през тежки моменти, докато стабилизира представянето си. Неговият сънародник Франсоа Дювал така и не успя да се наложи заради непрестанните глупости, които правеше.

Често се казва, че златните години за пилотите на най-високо ниво настъпват в периода между 30-тата и 40-тата им годишнина. Тогава, много рутинирани и лишени от прекаления младежки ентусиазъм, укрепнали психически – те са готови да поддържат дълго време високо темпо, да преценяват кога да атакуват и кога да върнат газта, за да вземат нужните точки.
Първата победа на Себастиен Льоб в Световния шампионат дойде на прага на 30-те – първото място в рали „Германия“ 2002 бе спечелено на 28 години, а първата титла – на 30.

Неговият сънародник и съименник Ожие триумфира за първи път в рали „Португалия“ на 27, а дебютната си титла спечели също на 30.

Младите пилоти са нужни на Световния шампионат и много от тях вече започват да показват своите качества, но липсата на опит и житейска улегналост са големият им минус в битката за топ резултати в един от най-сложните спортове както в техническо, така и в психологическо отношение.

Младостта не е порок, но реалностите в Световния рали шампионат изискват много повече, за да вдигнеш победоносно ръце в края на годината.

Newsletter Signup

Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup