Connect with us

Рали спорт

Пет неща, които научихме от рали Мексико

Себастиен Ожие и Жулиен Инграсия спечелиха за шести път рали „Мексико“. Французите доказаха по убедителен начин, че макадамовото състезание е едно от най-силните им  в шампионата и без излишна драма стигнаха до първият си триумф за екипа Toyota Gazoo Racing. Eто какво научихме от завършилото вчера състезание.

Photo credit: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Себастиен Ожие и Жулиен Инграсия спечелиха за шести път рали „Мексико“. Французите доказаха по убедителен начин, че макадамовото състезание е едно от най-силните им  в шампионата и без излишна драма стигнаха до първият си триумф за екипа Toyota Gazoo Racing. Мексиканското рали остана едно от малкото спортни събития, които не бяха отменени на фона на глобалната истерия свързана с Covid-19. В крайна сметка организаторите решиха, че ралито ще завърши след последния съботен етап, за да могат състезателите, екипите и журналистите да се приберат спокойно в Европа, тъй като се очакват затворени граници и отменени полети.

Въпреки всичко, рали „Мексико“ даде доста теми за размисъл и затова реших да обобщя част от тях:

Ожие и Инграсия са кралете на Мексико:

Photo credit: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Не е пресилено да се каже, че Себастиен Ожие и Жулиен Инграсия са кралете на Мексико. С триумфът си в третия кръг от  световният рали шампионат, шесткратните световни шампиони вече имат общо шест победи в латиноамериканското рали, а още по-впечатляващото е, че те са спечелени с четири различни марки – Volkswagen, Ford, Citroen и Toyota.

За първи път от много години Ожие не успя да победи в едно от първите две състезания за сезона и мненията, че той вече не притежава необходимата скорост, за да се бори за титлата започнаха да валят от всички страни. В Мексико обаче, Себ показа на всички, че е много рано да бъде отписван и с добре познатия стил записа поредната си победа. Себастиен на няколко пъти спомена, че все още не може да привикне към новия автомобил и изпитва трудности да използва пълноценно двигателя при спиране, а дължината на предавките за мексиканското рали не са били най-подходящи за него. Въпреки това, темпото му бе впечатляващо и независимо от не толкова добрата стартова позиция, той и неговия навигатор успяха да триумфират за първи път с новия си отбор.

С първата си победа за сезона Ожие и Инграсия излязоха начело в шампионата и това е от ключово значение за французите, защото не се знае кога битката за титлата ще продължи. Рали „Аржентина“ вече бе отложено, а с оглед ситуацията в Европа бъдещето на състезанията в Португалия и Сардиния е неясна.

Toyota Yaris WRC е най-добрия автомобил, Hyundai няма отговор

И трите автомобила на Toyota Gazoo Racing стигнаха без нито един технически проблем до финала на рали „Мексико“ предоставяйки на своите екипажи възможност да се борят за местата на подиума. В последните години Yaris WRC показа, че безспорно е най-бързия автомобил в колоната и след като в тима намериха решения за проблемите с надежността, конкурентите изпитват все по-сериозна трудност да стигнат темпото на Toyota.

От друга страна проблемите в зведния екип на Hyundai Motorsport се задълбочават. В седмиците между рали „Швеция“ и първия макадамов старт от календара в Мексико, отборът от Алценау тества нови аеродинамични решения, които почти копират тези на Toyota – малките крила поставени върху калниците на автомобила и тотално променения заден спойлер. Промените обаче по никакъв начин не решиха проблемите, които i20 WRC има в условия с ниско сцепление, а това бе признато и от Тиери Нювил в едно от интервютата взети веднага след финала на поредния специален етап.

Освен липсата на скорост при първите преминавания на етапите, колите на Hyundai Motorsport имаха почти постоянни технически проблеми – недобре закрепеното водно съединение към радиатора в колата на Дани Сордо доведе до прегряване на колата и отпадане от ралито още в средата на петъчния ден.

Електрически неволи оставиха Тиери Нювил, който преди мексиканското рали бе с еднакви точки с временния лидер в шампионат Елфин Евънс, в страни от трасето на отсечката „Лас Минас“.

Световният шампион От Танак започна с брутално темпо в петък сутрин и спечели убедително откриващия деня етап „Ел Шоколате“, но още в следващата отсечка допусна грешка и разби задно дясно окачване, което доведе до загуба на над 40 секунди.

Киселата физиономия, с която се разхождаше в сервизния парк мениджърът на отбора Андреа Адамо говори добре за атмосферата и възможностите на отбора към този момент. А въпросът дали си заслужаваше преместването на Танак от Toyota към Hyundai ще започне да се задава все по-често.

Рали Мексико – най-цветното рали в календара

Лично за мен, рали „Мексико“ е най-цветното и приятно състезание през сезона. Кадрите, които достигат до нас през платформата WRC All live или преките предавания на MaxSport, са пълни с настроение и показват неспиращия купон по време на церемониалния старт, отсечките или в сервизния парк на надпреварата.

Официалното откриване на състезанието в центъра на Гуанахуато със сигурност е най-емоционалното през годината. Мексиканците показват изключителен интерес към ралито и създават страхотна атмосфера около скоростните етапи и не е случайно, че състезанието е едно от любимите на състезателите.

За радост, организаторите на третия кръг от шампионата не се поддадоха на истерията разразила се около Covid-19 и дадоха на феновете поредната серия от невероятното зрелище наречено рали „Мексико“.

Toksport WRT с поредно топ класиране

Българските фенове имат по-особено отношение към Toksport WRT и това е нормално – почти всички механици в отбора са българи. За съжаление, те останаха единствените родни представители в най-силния рали шампионат в света, но успехите на техните автомобили определено ни карат да бъдем горди.

В рали „Мексико“ Toksport WRT стартира с два автомобила Skoda Fabia R5 evo, а екипажите на отбора се представиха на изключително ниво. Понтус Тидеман спечели убедителна победа в клас WRC2, завършвайки на 6-то място в генералното класиране на състезанието! Това е изравнено най-добро постижение за отбора, след като неговия пастрок Хенинг Солберг постигна аналогичен резултат през сезон 2018 в рали „Турция“.

Втората кола на отбора пилотирана от чилиеца Емилио Фернандез също се представи силно, завършвайки на 11-то място в генералното класиране и на второ в клас WRC3.

Бъдещото на сезона във WRC е неясно

Никой не знае как ще се развие ситуацията с пандемията от Covid-19, а това поставя под сериозен риск всички значими спортни събития в света. Подобно е положението и с предстоящите състезания от календара на WRC. Вече стана ясно, че рали „Аржентина“ е отложено и е по-вероятно да не се проведе въобще. Следващите европейски стартове също са под въпрос – ситуацията в Португалия и най-вече в Италия не е лека, и вероятността шампионата да продължи чак в средата на юли с класическото рали „Сафари“ е реална.

Дано нещата се нормализират и по-скоро да видим продължението на очертаващия се като един от най-интригуващите сезони в историята на Световния рали шампионат.

Newsletter Signup

Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Какво да очакваме от дебюта на Естония в WRC

Рали спорт

Рали „Мексико“ 2020 – етапите

Рали спорт

Защо да посетим рали Турция и през тази година?

Lifestyle

Пет неща, които научихме от рали Швеция

Рали спорт

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup