Connect with us

Рали спорт

Когато рали спорта спасява бизнес

Винаги съм смятал, че рали спорта , а и като цяло всяка спортна дисциплина, носят много повече възможности, емоции и начини да се рекламира ефективно, дори пред най-оригиналната и често излъчвана реклама по телевизията, радиото или във вестника.

Винаги, когато съм говорил с мои познати относно усилията ми да намеря подкрепа за участията на Тодор Славов, съм чувал –  „Това са прекалено много пари“, „Смяташ ли, че някой би дал толкова много пари, при положение, че има толкова много по-достъпни начини да рекламира“ и доста други отчайващи коментари. Винаги съм смятал, че рали спорта , а и като цяло всяка спортна дисциплина, носят много повече възможности, емоции и начини да се рекламира ефективно, дори пред най-оригиналната и често излъчвана реклама по телевизията, радиото или във вестника.

Разходите за участието на един рали отбор са наистина големи. Знаем, че рали спорта се е зародил, като спорт на аристократите. Още когато са се появили първите автомобили, те са били достъпни до една много малка част от обществото – най-вече аристократичните кръгове, които са имали нужните средства да си ги позволят. И логично, човешката природа, която винаги търси начин да се съревновава, за да изпита изключителното чувство на победата, автомобилите стават новото средство за постигането на тази цел.

През всички тези години, в които виждаме техническия прогрес в превозните средства, почти всяка една иновация се дължи на моторните спортове – било високотехнологичните подобрения разработени и тествани в болидите от Формула 1, или по-достъпните ъпгрейди за цивилните автомобили, намерили своето начало в рали спорта.

Но автомобилните спортове не са само това. Те са престиж –  за участващите отбори и състезатели, но и за рекламиращите в тях. Въпреки, че футболът е най-популярния спорт в световен мащаб, рали спорта си остава онова изключително екстремно приключение, носещо чар и авантюристичен дух, които карат хиляди да мръзнат при отрицателни температури или да се пържат на адски жеги, за да видят за части от минутата едни от най-смелите атлети изправили се срещу часовника, пътя и природните условия, борийки се за всяка секунда.

Излизайки от прекалено лиричния анализ на рали спорта в по-горните редове, аз съм убеден, че автомобилизмът може да предложи ненадминат арсенал от маркетингови и имиджови похвати, които да издигнат един бранд над останалите.

В историята на рали спорта има много примери за това, как състезанията са помогнали на цели организации да спасят и издигнат своя бизнес на съвсем нови нива.

В прикачените към този материал видео клипове, части от два изключителни филма посветени на рали спорта („Madness On Wheels  Rallying’s Craziest Years“ излъчен по BBC и „19 Allee Des Marronniers“ на Ситроен), ще можете да видите, как точно рали състезанията спасяват един от най-големите френски производители на автомобили Пежо от закриване и как изключително успешните кампании обвързани с ралитата в последните 10 години дават нова насока и сили в развитието на Ситроен.

И ако оставим на страна автомобилните производители, за които автомобилизмът се явява естествена сцена за доказване на техническо превъзходство над конкурентите, има още много примери за брандове, които въпреки скъпата цена за участие в рали спорта са спечелили и оправдали многократно своите инвестиции.

Дори и да не се интересувате от състезанията, много от вас са чували за Кен Блок и неговите клипове.  За 45-годишният Блок, който явно е намерил ефективен начин да лекува своята криза на средната възраст, рали спорта предостави отлична възможност да презентира своите DC Shoes, а покрай него енергийната напитка Monster намери перфектен начин да получи глобално представителство и да завоюва много верни фенове и потребители по света. Въпреки, че участията на Блок в Световния рали шампионат (WRC) могат да се сравнят с катастрофа, американецът спечели слава и популярност, която трудно би си осигурил с реклами по всяка американска или европейска телевизия.

В последните няколко години Световния рали шампионат се превърна в подходяща маркетингова платформа за много държави да се рекламират, като туристически дестинации. Най-видими са инвестициите на Катар и Абу Даби (генерални спонсори на два от трите заводски отбора в WRC – Форд и Ситроен). Дори страна от нашата черга, като Румъния заделя сериозни средства, за да презентира условията си за туризъм чрез рали спорта – Министерството на туризма на северните ни съседи инвестира сериозно в неостаряващата френска рали звезда Франсоа Делкур, който ще участва с програма в Европейския рали шампионат промотиран от Евроспорт.

И в България има примери, в които компании са инвестирали в рали спорта и са получили сериозна популярност. Една от тях е Приста ойл, която дълги години имаше свой отбор в Българския рали шампионат и се възползваше не лошо от възможностите предоставяни от спорта.

За да може обаче родния автомобилизъм да се издигне на ново ниво и да привлича все повече спонсори, федерацията трябва да води целенасочена политика за издигане на спорта на много по-високо ниво. В момента обаче БФАС тотално е абдикирала от всякаква отговорност за развитието на автомобилните спортове в България. Липсата на дори на един квалифициран мениджър в нея, който да управлява правилно процесите на презентиране и търсене на партньори, обрича бъдещето на този в спорт в страната на посредственост.

Затова в момента, тежката задача да популяризират както себе си, така и спорта си се пада на отборите и пилотите. Разбираемо е, че за всеки спортист най-важното нещо е да се подготви добре за предстоящото състезание и да отделя внимание само за това, но родните състезатели са принудени да започнат да работят не само в тази насока, а и в това да подпомагат активно рекламодателите с идеи и предложения, които да направят инвестициите в тях още по-успешни. Все пак, кой друг освен самите участващи в рали спорта са най-наясно с неговите тънкости и колко много възможности за привличане на потребители притежава той.

И ако трябва да завърша в стила, в който започнах – аз съм убеден, че големите български компании рано или късно ще намерят в лицето на българските автомобилни състезатели, своите посланици, които да ги направят още по-популярни и да им дадат необходимото конкуренто предимство на пазара. Нужно е малко повече смелост от страна на бранд мениджърите и маркетинг отделите, които да повярват на атлетите и съм сигурен, че  резултатите от тези инвестиции ще ги изненадат приятно.

Newsletter Signup

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup