Connect with us

Рали спорт

Испански допинг за една велика белгийска победа

Трибоят за победата в рали „Монте-Карло“ показа, че ни очаква забележителен сезон, а силите никога преди не са били така изравнени. В толкова конкуретна среда всеки малък детайл може да има ключово значение за спечелването на титлата във WRC, а нагледен пример за това бе испанският „допинг“, който даде сили на Нювил и Жилсул да спечелят своя първи триумф в легендарното състезание.

Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Тиери Нювил и Николас Жилсул спечелиха историческа победа в рали „Монте-Карло“ – откриващият кръг от сезон 2020 в Световния рали шампионат. През миналата година 2,2 секунди не стигнаха на белгийския екипаж на Hyundai Motorsport да прекъсне победната серия на Себастиен Ожие и Жулиен Играсия. Осемдесет и осмото издание на легендарното състезание се превърна в сладък реванш за Нювил, който в последните три години завършва като основен претендент за шампионската титла във WRC. Реванш, който обаче можеше и да не се случи, ако не беше неочакваният испански „допинг“ получен в последния възможен момент.

Рали „Монте-Карло“ е най-непредвидимото състезание в календара на Световния рали шампионат. Характеристиката на етапите и постоянно променящото се време не могат да гарантират еднакви условия на пътя дори в рамките на няколко километра. В тази среда от изключително значение са правилният избор на гуми и увереността на пилот и навигатор.

В предишна статия ви разказах за Ханнес Тьонисон, който е „метео магьосникът“ на От Танак. Освен метеоролозите, ключово значение за успеха на състезателите в толкова трудно състезание като „Монте-Карло“ имат и така наречените „ice crews“. Тяхната задача е да преминат по трасето няколко часа преди състезателите и да нанесат корекции в записките, ако забележат промени в условията, които могат да имат ключово значение за представянето – поява на черен лед, локви, фракция и много други. Те дават и важна информация за метеорологичните условия, която може да бъде жизненоважна за правилния избор на гуми.

Пилотите от Световния рали шампионат са изключително претенциозни към данните, които получават от своите „ice crews“ и не се доверяват на случайни хора в това начинание. Себ Ожие разчита на добре познатия у нас Симон Жан-Жозеф, Елфин Евънс получава информация от своя баща, а Тиери Нювил досега използваше услугите на легендарния белгийски пилот и двукратен победител в рали „Албена“ и рали „България“ Бруно Тири.

За старта на новия сезон обаче Нювил направи промяна, която изненада голяма част от специалистите, отразяващи случващото се във WRC – като основен играч в „ice crew“-то на белгиеца се появи Дани Сордо. Испанецът, който има ограничена програма през тази година за Hyundai Motorsport, за първи път щеше да изпълнява тази роля и рискът определено не беше малък.
„Беше трудна задача през целия уикенд. Графикът и времето не бяха проблем. Трудността идваше от отговорността, която трябаше да поема и разбирането на записките, които са на чужд за мен език. Да дам информацията, която е важна за Тиери – това беше трудно“, сподели Дани Сордо пред DirtFish.

Белгийците успяха да изковат победата в последния ден на рали „Монте-Карло“ благодарение на силната атака и непосилното темпо, което наложиха на своите конкуренти от отбора на Toyota Gazoo Racing – Себастиен Ожие и Елфин Евънс. Екипажите на японския производител бяха лидери след първите три дни на надпреварата, а опитът който притежаваше Ожие по етапите около Княжеството го правеше основен фаворит за победата. От своя страна Елфин Евънс показваше неподозирано темпо още в първото си състезание на борда на Toyota Yaris WRC и изглеждаше, че Нювил няма да може да се пребори едновременно и с двамата.
Прогнозите обаче рухнаха още в първия неделен етап „La Bollène-Vésubie – Peïra-Cava“, в който Тиери и Николас победиха убедително конкурентите си, продължавайки по този начин и в оставащите до края на ралито етапи.

Големият принос за това, освен блестящата езда на Нювил и Жилсул, се дължи и на Дани Сордо, който с обаждането в последната минута преди излизането на колата от сервизния парк прави радикална промяна в избора на гуми.

Поглед върху драматичната ситуация в бокса на Hyundai Motorsport дава и деветкратният световен шампион Себастиен Льоб, който изживя огромно разочарование в едно от любимите си състезания. Точно заради грешнен избор на гуми, на Льоб се наложи да кара с едва 10% от възможностите си заради „свършилите“ прекалено рано гуми от типа „super-soft“. Така Себ се срина от 4-то на 6-то място, записвайки най-слабото си класиране в Монте Карло в цялата си кариера.

„По време на много ранния сутрешен брифинг, около 5:30 ч., метео отделът на Hyundai подаде информация, че трасето на първия етап за деня е 80% мокро, а втората отсечка е напълно мокра. Прогнозата им сочеше, че дъждът ще продължи до 10 ч. сутринта и е възможно да има сняг в прохода“, споделя Льоб. „5:30 сутринта е и ако вали в продължение на пет часа, никога няма да изсъхне – това ни беше казано. Имаше вероятност дори да сложим „зимни гуми“. Доста бързо тази идея бе отхвърлена и решихме да заложим на атакуваща стратегия с пет гуми „super-soft“. Не искахме да слагаме втора резервна гума заради теглото. Андреа (Адамо), заедно с целия отбор, ни подкрепи в това решение и изборът изглеждаше добре обоснован и сигурен. Тиери също споделяше тази идея. Тогава се обади Дани и го убеди, че има достатъчно време за да изсъхне и е необходимо да заложи на гуми „soft“, което ще е от ключово значение при второто завъртане на етапите. Опитът на Дани и познаването на гумите направи разликата и неговото обаждане в последния момент осигури победата на Hyundai“.

Трибоят за победата в рали „Монте-Карло“ показа, че ни очаква забележителен сезон, а силите никога преди не са били така изравнени. В толкова конкуретна среда всеки малък детайл може да има ключово значение за спечелването на титлата във WRC, а нагледен пример за това бе испанският „допинг“, който даде сили на Нювил и Жилсул да спечелят своя първи триумф в легендарното състезание.

Newsletter Signup

Click to comment

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Какво да очакваме от дебюта на Естония в WRC

Рали спорт

Пет неща, които научихме от рали Мексико

Рали спорт

Пет неща, които научихме от рали Швеция

Рали спорт

Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool Photographer Credit: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Още от същото, моля!

Рали спорт

Newsletter Signup

Copyright © 2019 RacingFactory.

Connect
Newsletter Signup